5 sätt att komma i form till sommaren

Under strecket
Publicerad
Annons

Nyårslöften som brutis, dieter som övergetts och gymmedlemsskap som löpt ut. Är det för sent att komma i form till semestern? Absolut inte.

För den som drömmer om att gå nedför stranden med värdighet i behåll finns det fortfarande hopp. Vi har listat de fem bästa knepen att komma i form på 60 dagar.

1. Lyft vikter.
Det finns sätt att bygga muskler och bränna kalorier samtidigt. Välj fyra övningar – exempelvis knälyft, marklyft, bänkpress och chins – och utför dem sedan i ett cirkelschema. Sikta på 8 till 10 repetitioner med max 1–2 minuters vila mellan varje övning. Hjärta och lungor kommer arbeta lika hårt som musklerna.

2. Öka tempot.
Alldeles för många tillbringar gymtiden med att tröska på trampmaskinen. Satsa istället på att sprinta 15 till 30 sekunder på platt underlag. Förslagsvis utomhus. Vila 1 till 2 minuter och upprepa. Sammanlagt 10 till 30 minuter. Efterbränningen gör av med fler kalorier än klassisk konditionsträning. Vill du hålla dig på gymmet kan denna typ av högintensivträning också appliceras på roddmaskin eller konditonscykel.

Annons
Annons

3. Tricep före bicep!
Det är lockade att ställa sig framför spegeln, blåsa upp luggen och börja pumpa biceps. Men triceps utgör två tredjedelar av armarnas muskelmassa. Du behöver dem dessutom för stora lyft så som bänkpress, armhävningar och dips.

4. Ät grönt
De flesta dieter förespråkar ungefär samma sak: rör dig mer, ät mindre. Tim Walker, grundare och tränare på Evolution of Man Fitness, förklarar:
– Ät massor med grönsaker samt nyttiga fetter så som nötter, olja och avokado. När det kommer till kolhydrater, bränslet i träningen, bör du hålla dig till brunt ris, sötpotatis, quinoa och vete.

5. Chilla
Slutligen: drabbas inte av panik. Kortisol, en stresshormon, gör kroppen mer mottaglig för att lagra fett. Testa att meditera 10 till 20 minuter varje morgon. Appar som Headspace och Calm kan vara god hjälp.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons