**5 frågor** Hur går mindfulness till?

Camilla Sköld, medicine doktor och ansvarig för en nystartad 7,5 poängskurs i Jon Kabbat-Zinns stress­reduceringsprogam som erbjuds inom all vårdutbildning på Karolinska Institutet. Studenterna följer samma program som sina blivande patienter. Man träffas i grupp under åtta veckor och lär sig kroppsscanning, yoga samt sittande och gående meditation. Däremellan gör man hemuppgifter.

Under strecket
Publicerad
Camilla Sköld är lärare i MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), ett program med mindfulnessbaserade övningar särskilt utvecklat för sjukvården. Redan den andra kursomgången vid Karolinska Institutet i höstas var fulltecknad. ”Syftet är att mindfulness ska kunna bli ett komplement i den traditionella vården”, säger Camilla Sköld.

Camilla Sköld är lärare i MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), ett program med mindfulnessbaserade övningar särskilt utvecklat för sjukvården. Redan den andra kursomgången vid Karolinska Institutet i höstas var fulltecknad. ”Syftet är att mindfulness ska kunna bli ett komplement i den traditionella vården”, säger Camilla Sköld.

Foto: LARS PEHRSON
Annons

1. I sittande meditation ingår att vara uppmärksam på andningen. Vad är det?

Det är att vara i kontakt med sin egen andning. Den är en bro mellan hjärta och hjärna. Genom att rikta sin uppmärksamhet mot andningen får man också en upplevelse av hur den känns i kroppen. Om man försvinner i väg i tankar eller ljud för man tillbaka uppmärksamheten till andningen igen. Det här övar upp koncentrationsförmågan. Ett mantra har ungefär samma funktion, men där är det lättare att sticka ifrån uppmärksamheten mot kroppen. Man undviker sina känslor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons