SvD Perfect Guide
Annons

Här är framtidens flygplatser

En israelisk hägring, en turkisk tulpan och en transporthub med vattenfall – här är fem fantastiska flygplatser skapade av arkitekturens största stjärnor.

Text: Oskar Hammarkrantz - 9 december 2019
Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Changi airport, Singapore

Singapores flygplats är redan en av världens trevligaste. De fyra befintliga terminalerna rymmer exempelvis en fjärilsträdgård, världens längsta rutschkana, orkidé- och kaktuslundar och förstklassig konst. Så när Moshe Safdie, som bland annat ritat landmärket Marina Bay Sands i samma stad, fick i uppdrag att skapa en ny transporthub mellan de olika terminalerna gick han loss med en trädgård i fem våningar och ett 40 meter högt vattenfall. För att bara nämna en bråkdel av vad som gör flygplatsen till lika mycket en destination i sig som bara ett ställe man ska resa vidare från.

Daxing international airport, Peking, Kina

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Stjärnarkitekten Zaha Hadid gick bort 2016, men hade före sin död redan påbörjat arbetet med den här sjöstjärneformade flygplatsen i Kinas huvudstad. Byrån som bär hennes namn finns fortfar-ande kvar, och har slutfört arbetet med det kinesiska mästerverket. Böljande, svepande former och generöst med ljusinsläpp skapar en närmast rofylld miljö. Åtminstone så rofylld som en hårt trafikerad flygplats kan vara. Den kompakta strukturen medför att man som resenär aldrig har mer än åtta minuters promenad till någon gate oavsett var i terminalen man befinner sig – trots att flygplatsen är en av världens största med sina 700 000 kvadratmeter.

Ramon international airport, Eilat, Israel

Det må vara en smula klyschigt att beskriva en byggnad mitt i öknen som en ”hägring”, men när det gäller denna nyöppnade flygplats nästan mitt ute i ingenstans är faktiskt liknelsen ganska adekvat. Det är arkitektbyrån Mann-Shinar, som tidigare ritat Israels nationalbibliotek, som slagit sig samman med Moshe Tzur architects och skapat den 45 000 kvadratmeter stora terminalbyggnaden. Arkitekterna har själva sagt att de velat skapa en kombination av flygets framtidsanda och ökenlandskapets orörda tidlöshet. Flygplatsen är namngiven efter Israels första astronaut, Ilan Ramon – som omkom när rymdfarkosten Columbia brann upp 2003 – och hans son Assaf Ramon, en stridspilot som dog sex år efter sin pappa.

Annons
Annons
Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Istanbul airport, Istanbul, Turkiet

Den nyöppnade jätteflygplatsen i Istanbul är ett samarbete mellan de brittiska arkitektbyråerna Grimshaw och Haptic samt norska Nordic office of architecture. Byggnadens välvda tak är genombrutet av runda takfönster som bidrar med rymd och luftighet. Till ytan kommer flygplatsen bli större än Manhattan när den står helt färdig 2025, och flera av dess arkitektoniska drag är hämtade från den turkiska historien. Kontrolltornet är format som en tulpan, landets nationalblomma, och huvudbyggnaden har fått sin form efter sundet Bosporen.

Chicago O’Hare international airport, USA

Amerikanska Jeanne Gang och hennes byrå Studio Gang, som bland annat ritat skyskrapan Aqua i Chicago, lyckades slå några av världens främsta arkitektbyråer i kampen om att få rita en helt ny terminalbyggnad till O’Hare. Studio Gangs vinnande förslag är en luftig elegant byggnad som delvis hämtat sin form från Chicagofloden. Det första spadtaget förväntas tas 2023 och projektet kommer kosta ungefär 85 miljarder kronor.

Foto: Alamy

Annons