Annons
X
Annons
X

42 sällskapsspel i stort test

SvD samlar upp årets sällskapsspel i ett test som bjuder på både ris och ros.

Foto: RESP SPELFÖRETAG
Betyg: 4 av 6

Gusto - sällskapspel för smak och sinne

Gusto - sällskapspel för smak och sinne
Njutningsfrämjandet
2–8 spelare. Från 12 år

Inte så mycket ett spel som instruktioner för en chokladprovarkväll – ett enkelt och samtidigt ganska roligt sätt att träna smaklökarna för olika sorters choklad och lära sig något om kakaobönan och dess väg till godisdisken på samma gång. Chokladen måste köpas skilt.

Betyg: 3 av 6

Toy Story 3 - leksaksspelet

Toy Story 3 - leksaksspelet
Kärnan
2-4 spelare. Från 5 år.

Annons
X

Enkelt brädspel som går ut på att samla ihop så många leksaker som möjligt och att gå snabbast runt banan. Mycket snabbspelat men väl enkelt, även för femåringen vars stora behållning med spelet var spelpjäserna.

Betyg: 2 av 6

Mad Mouse

Mad Mouse
Alga
2-4 spelare. Från 4 år.

En 20 centimeter lång batteridriven plastmus med en ”ostbit” i munnen far runt på golvet och ska fångas in med hjälp av ”kattassar”. Den som fångar musen flest gånger och därmed får flest ostbitar vinner. Snabbt spel som snabbt blir tråkigt.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Betyg: 5 av 6

    Bezzervizzer familj

    Bezzervizzer familj
    Bezzerwizzer
    2 till fler spelare. Från 10 år.

    Frågesportspel i klassisk stil där man tar sig runt spelplanen genom att svara rätt på frågor om allt från grundämnen och antikens filosofer till popband och tv-såpor. Utmärkt för familjen, eftersom barnen får se tre svarsalternativ innan de svarar, medan vuxna får svara utan hjälp. Riktigt spännande när alla får tävla på hyfsat liknande villkor.

    Betyg: 5 av 6

    Ponder

    Ponder
    Mindtwister
    2–4 spelare. Från 7 år

    Kinaschack i groddammen som är kittlande för både små och stora barn. Målet är att via små utplacerade näckrosblad av (icke ätbar) läkerolkonsistens få sina tre grodspelpjäser att ta sig över till andra sidan. Som ett extra spänningsmoment kan man tackla bort motspelarnas konkurrenter, ibland ända tillbaka till boet. Extra knivigt och roligt om man är fyra.

    Betyg: 4 av 6

    Eclipse - spelet om filmen

    Eclipse - spelet om filmen
    Tactic
    28 spelare. Från 13 år.

    Genom att svara på frågor om filmen och om varandra samlar man värdefulla kort. Målet är att vinna utmaningar och ta sig till sista scenen. Ett spel uteslutande för Twilight-fans, som lockas till engagerat filmsnack, synar spelets detaljer och ger maxbetyg. Inledande svårigheter med reglerna övervinns snabbt.

    Betyg: 5 av 6

    Dominion

    Dominion
    Martinex
    24 spelare. Från 8 år.

    Kortbaserat strategispel med medeltidstema. Innovativt och med imponerande djup. Nivån är inte alltför hög för nybörjare förutsatt att minst en van spelare av strategispel finns i sällskapet. Ingen spelplan, men 500 kort med färgrika illustrationer används för att bygga upp spelarnas kungadömen. Extra plus för pedagogisk exempelgenomgång i regelhäftet.

    Betyg: 5 av 6

    Safari school

    Safari school
    Leksam
    2-4 spelare. Från 4 år.

    Små professorer tar sig fram över safarispelplanen. Här gäller det att vara snabb att lista ut vilka egenskaper som passar varje djur. Sätt sedan snabbt spelpjäserna på de rätta egenskapskorten. Ta ett steg framåt om du gissat rätt. Detta spel lär både barn och vuxna lite mer om djurens värld. Snabbspelat och fint utformade pjäser och spelplan.

    Betyg: 6 av 6

    Vem svarar först?

    Vem svarar först?
    Användbart litet företag
    3-6 spelare. Från 15 år.

    Frågespel med lätta frågor som blir svåra på grund av telegramkorta ledtrådar. De Jeopardyliknande plingklockorna känns först fåniga men ökar stressnivån på ett bra sätt. Extra finess att man kan använda sina vunna steg till att trava bakåt med motståndarnas pjäser i stället för att avancera själv. Föredömligt snabbspelat.

    Betyg: 5 av 6

    Alfred

    Alfred
    Competo
    2–4 spelare. Från 6 år.

    Vampyren Alfred behöver hjälp att hitta skatter gömda i slottet. Spelarna använder speglar och kikar in genom ett fönster. Gissar man rätt får man vampyrdroppar. Spännande och småsvårt. Det gäller att memorera var föremålen är gömda och att tänka rätt med spegelreflektionerna. Finns varianter med olika svårighetsnivåer. Snabbspelat.

    Betyg: 4 av 6

    Trivoli

    Trivoli
    Tactic
    2–6 spelare. Från 5 år.

    Genom att i tur och ordning vrida på en av karusellens tre nivåer ska spelarna försöka få ihop sitt hemliga djur. Retsamt när man nästan är klar och spelaren före vrider åt fel håll och saboterar. Många roliga djurvarianter på vägen, till exempel apa med kokropp. Finurlig spelplan som de yngre spelarna gärna leker vidare med. Enkelt och snabbspelat.

    Betyg: 2 av 6

    Creationary

    Creationary
    Lego
    3-8 spelare eller lag. Från 7 år.

    Legospel där man antingen bygger själv eller gissar vad andra bygger. Mycket väntan och alldeles för få bitar för till exempel uppgiften Operahuset i Sydney eller Taj Mahal. Och skulle barnen känna till byggnaderna är de antagligen för gamla för Lego. Men för de yngre är ju legobitar alltid legobitar.

    Betyg: 3 av 6

    Inkas skatt

    Inkas skatt
    Peliko
    2-6 spelare. Från 6 år

    Här gäller det att ha tur med tärningen och bli den första som hittar Inkas skatt och för den tillbaka till Inkafolkets heliga stad. Exakt samma upplägg som klassikern Den försvunna diamanten/Afrikas stjärna, men med Sydamerika som spelplan i stället för Afrika. Lättspelat, stämningsfullt och med gammaldags känsla.

    Betyg: 2 av 6

    Matspelet

    Matspelet
    Nicogame
    Från 2 spelare. Ingen åldersrekommendation

    Som Trivial Pursuit men utan vare sig tärning, bräde eller spelbrickor – ”spelet” består helt enkelt av 50 kort med frågor i sex kategorier, om mattraditioner, ingredienser och kökskunskap. Funkar som underlag för matprat, men hade lätt kunnat göras roligare.

    Betyg: 5 av 6

    Harry Potter Hogwarts

    Harry Potter Hogwarts
    Lego
    2-4 spelare. Från 8 år.

    Att bygga spelplanen ger en timmes pyssel för en van legomontör. Spelarna ska hämta hem fyra föremål till sitt hörn, och samtidigt förhindra att motspelarna hittar sina. Roligt att slipa sina strategier. Ett stort plus för extrapjäser som gör att man kan hitta på egna fällor och varianter när grundspelets möjligheter börjar kännas uttömda.

    Betyg: 3 av 6

    Under cover in Europa

    Under cover in Europa
    Hutch & Friends/Vincit
    3–6 spelare eller lag. Från 10 år.

    En spelare i taget får ”gömma” sig i ett land bland (länderna är i form av landskort med basinformation), och de andra ska gissa sig fram med hjälp av frågekort. Ganska underhållande, men svårt att veta om man är rätt ute eller ej med svaren. Passar på resa: liten ask och relativt snabbspelat.

    Betyg: 4 av 6

    Bekänna färg

    Bekänna färg
    Tactic
    3–6 spelare. Från 15 år

    ”Vem kan inte låta bli att kritisera den minsta lilla småsak?” Kan du konfrontera dina vänner med denna fråga och välja en av dem utan att såra – då bäddar detta partyspel för många skratt. Frågekort med röstning, bedömning och poängräkning. En spelomgång med två varv, åtta frågor och sex spelare tar 45 minuter. Tydliga regler.

    Betyg: 4 av 6

    Callisto

    Callisto
    Peliko
    2-4 spelare. Från 7 år

    Callisto kan liknas vid ett analogt tetris där man ska placera olikformade brickor på en spelplan. Målet är att bli av med så många brickor som möjligt. En pusslig spelupplevelse som passar hela familjen, men med lite lång startsträcka; det är först i slutstriden som det hettar till.

    Betyg: 4 av 6

    Ett filmspel

    Ett filmspel
    Nicogame
    Ca 2-6 spelare eller lag. Vuxenspel

    Snyggt designat frågespel med frågor ur filmens värld. Kasta tärningen och svara på en av de sex frågekategorierna. Spel där cineasten kan briljera. Svårighetsgraden på frågorna är väl avvägda så att alla kan vara med. Trevliga filmminnen och samtal kring film uppstår garanterat. Perfekt att ta med på festen eller resan.

    Betyg: 4 av 6

    Dubbelt upp

    Dubbelt upp
    Peliko
    2-4 spelare. Från 8 år

    Hetsigt! Här hänger det på reaktionsförmågan: att snabbt uppfatta vilka kort du har som i färg eller mönster stämmer med det översta kortet i högen på bordet. Den som snabbast blir av med sina kort vinner. Varje omgång tar fem-tio minuter att spela och reglerna är lätta att förstå.

    Betyg: 4 av 6

    Hungry Animals

    Hungry Animals
    Alga
    2–4 spelare. Från 3 år.

    En lättare, lärorikt – men är papegojors föda verkligen körsbär? – spel av memorytyp där man ska ge de djur man har framför sig korrekt mat. Vinner gör den som snabbast fyllt sina små vänners magar. Råkar man vända upp ett smörgåskort blir djurskötaren (som överblickar spelet från en kartongjeep) i stället mätt och man förlorar ett kort.

    Betyg: 2 av 6

    Monster 4

    Monster 4
    Lego
    2-4 spelare. Från 7 år

    Det är kul att bygga ihop spelplanen, men i övrigt mest ett krångligt sätt att spela fyra i rad och sämre än andra Legospel, enligt 11-åringen. Med förslagen på egna regler som finns i det medföljande häftet blir det lite mer spännande. Men man kan lika gärna köpa Lego i lösbit och bygga sitt eget spel.

    Betyg: 3 av 6

    Lättlurad

    Lättlurad
    Tactic
    2-5 spelare. Från 6 år.

    Få dina medspelare att tro att du talar sanning eller att tro att du luras. Dra ett kort och säg det som står på kortet eller hitta på något annat. Utfrågaren ska sedan lista ut vem som luras eller inte. Varje gång du lyckas går du framåt mot mål. Chanskorten ökar spänningen i spelet. Något enformigt i längden.

    Betyg: 4 av 6

    Repello - de oanade konsekvensernas spel

    Repello - de oanade konsekvensernas spel
    Mindtwister
    2-4 spelare. Från 8 år.

    Strategispel för alla, där målet är att knuffa ut repellrar och motspelarnas pjäser från planen. Konsekvenserna av dragen är ibland oförutsedda och väcker vinnarinstinkten. Kedjereaktionerna som förgrenar sig över planen skapar spänning. Ett spel som blir bättre för varje omgång. Något otydliga regler och svårhanterliga spelpjäser.

    Betyg: 4 av 6

    Geni original

    Geni original
    Kärnan
    2–6 spelare eller lag. Från 12 år.

    Ett TP-liknande spel där man samlar på kort i stället för pluppar. Dessutom kan spelare utmana varandra under spelets gång. Reglerna erbjuder två spelsätt som driver olika spelstrategier. I det ena är vinnaren den som kommer först i mål, i det andra vinner den som har flest kort när någon gått i mål.

    Betyg: 3 av 6

    Sneaky Pirates

    Sneaky Pirates
    Alga
    2-4 spelare, + 3 år

    Du knallar runt planen med otympliga spelpjäspirater i kartong, endast en av dem en flicka, och samlar så många guldpengar som möjligt till sin skattkista. Beroende på var man hamnar när man slår, kan mynten, som för övrigt väcker ett sug efter lakritspiastrar, gå förlorade till skelettpiraten Jolly Roger i mitten. Fler än två spelare är att rekommendera.

    Betyg: 1 av 6

    Silly socks

    Silly socks
    Alga
    2-4 spelare, + 3 år

    Lika utdraget som en kväll i tvättstugan och minst lika tråkigt är detta spel där pastelliga pappsockar stoppas i en tvättmaskin som man ska rota runt i för att para ihop rätt strumpa med den andra. Dessutom helt omöjligt att som instruktionerna lyder känna på sockans struktur för att hitta rätt, då i princip alla är småglittriga.

    Betyg: 4 av 6

    Oogachakka. Box 2 Mera Mixat

    Oogachakka. Box 2 Mera Mixat
    Lexita AB
    2 lag: från 2 spelare. Ingen rek ålder.

    På 300 kort finns rader ur olika sångtexter. Två lag spelar, det ena drar ett kort och laget sjunger första strofen. Om det andra laget kan sjunga resten vinner de kortet. Testat som familjespel, men det fungerar avgjort bäst som stämningshöjare på en fest. Kan nog också funka på långa bilresor. Yngre än tonåringar kan troligen inte så många av låtarna.

    Betyg: 5 av 6

    Dixit

    Dixit
    Libellud
    3-6 spelare. Från 8 år.

    Man har 6 kort på hand. En spelare per gång är ”sagoberättare” och väljer ett kort som han eller hon formulerar ett ord eller en mening utifrån. De andra lägger till varsitt kort som passar med formuleringen. Korten blandas, sagoberättaren lägger upp dem på rad - och nu ska de andra gissa vilken bild som var sagoberättarens. Ovanligt spel med fina bilder som stimulerar fantasin.

    Betyg: 2 av 6

    Junior Colorino

    Junior Colorino
    Ravensburger
    1 spelare. Från 2 år

    Soloshow för de yngsta som går ut på att fästa stora färgpluppar på en genomskinlig plastbricka av duplokaraktär. Tanken är att barnet med hjälp av plupparna ska färglägga olika motivbakgrunder som man skjuter in under brickan, men två-åringen färglägger oftast hela brickan av bara farten. Som att lägga pärlplatta fast tråkigare.

    Betyg: 1 av 6

    Goda grannar

    Goda grannar
    Tactic
    2-6 spelare. Från 15 år.

    Det gäller att skaffa sig det perfekta livet i villaförorten, samtidigt som man förstör för sina grannar. Den som först har den lyxigaste båten, största huset, bästa bilen och snyggaste (och naknaste) partnern vinner. Hade kunnat vara kul, men utformningen är för dålig. Det är omöjligt att vara strategisk och det händer nästan ingenting. Man går bara runt, runt på spelplanen.

    Betyg: 5 av 6

    Pentago Multiplayer

    Pentago Multiplayer
    Mindtwister
    24 spelare eller två lag. Från 6 år.

    Lägg en pjäs och vrid en bricka. Svårare än så är det inte, men det kräver att man tänker till. Första spelaren att få fem pjäser av sin färg i rad vinner. Enkla regler men ändå klurigt. Innehåller olika svårighetsgrader. Snabbspela

    Betyg: 4 av 6

    Make and Break

    Make and Break
    Ravensburger
    2 till 4 spelare. Från 8 år.

    Du drar ett kort, en bild av en byggnad som du ska sätta ihop, med hjälp av spelets 10 byggstenar i trä. Enkla hus varieras med svåra, och så fort du är klar med ett bygge tar du ett nytt kort. Kul, spännande, lättlärt. Tips: hoppa över tärningen som anger hur många minuter du får på dig. Skapar för stora orättvisor. Ge alla samma tid.

    Betyg: 4 av 6

    Kuckeliku

    Kuckeliku
    Egmont Kärnan
    2–4 spelare. Från 3 år.

    Minnesträning för alla åldrar. 36 träbrickor med tuppar i sex olika färger läggs med bildsidan nedåt. Spelaren slår med en färgtärning och ska vända upp en tuppbricka med motsvarande färg. Den som samlar flest tuppar vinner. Enkel hjärngympa med regler som kan anpassas efter kynne, snabbspelat.

    Betyg: 4 av 6

    Vagabond

    Vagabond
    Alga
    2–5 spelare eller 2–4 lag. Från 15 år.

    Genom att gissa rätt på världens flaggor, väderstreck och andra olika geografiska frågor tar sig spelarna världen över. Den som vinner är den bäste vagabonden. Spelet väcker reslusten och är dessutom både roligt och allmänbildande. Möjligtvis är åldersgränsen lite högt satt.

    Betyg: 3 av 6

    Junior Pictolino

    Junior Pictolino
    Ravensburger
    14 spelare. Från 2 år.

    Enkelt och rejält för de allra minsta. Varje spelare väljer mellan spelplanerna bondgården, lekplatsen, marknaden eller barnrummet och sen gäller det att hitta brickan med rätt figur på och placera den på sin spelplan. Ett bra förstaspel utan direkt tävlingsmoment.

    Betyg: 2 av 6

    Dingo

    Dingo
    Peliko
    3–7 spelare. Från 5 år.

    Kortspel med djurmotiv. Spelarna tittar på sina fem kort och skickar – samtidigt – ett av korten vidare till grannen till höger. Den som först får fem lika djur på handen, ropar Dingo lägger handen på bordet och vinner omgången. Övriga spelare ska lägga handen över vinnarens, den som är sist förlorar. Lätt att förstå, men inte så roligt om man ”bara” är 3–4 spelare.

    Betyg: 3 av 6

    Bambelo

    Bambelo
    Competo
    2–6 spelare. Från 6 år.

    Träklossar med olika form och tyngd ställs ut på en skiva, som balanserar på en stav. Spelarna turas om att ta en kloss från skivan. Det gäller att inte få för mycket snedbalans, så att skivan och klossarna välter. Svår poängräkning, men roligt och utmanande även om man spelar ”utan regler”.

    Betyg: 3 av 6

    Mallorca

    Mallorca
    Vincit
    2-4 spelare eller lag. Från 10 år.

    Plocka och sälj Mallorcas tropiska frukter och samla poäng. Taktikspel där det gäller att hålla reda på efterfrågan på frukt ute i öns byar. Bäst försäljning gör dig snart till den rikaste frukthandlaren på ön och vinner spelet. Ett spel som blir roligare med flera medspelare. Många små speldelar gör att det tar tid att komma igång.

    Betyg: 3 av 6

    Ligretto Dice

    Ligretto Dice
    Tactic
    2–4 spelare. Från 8 år.

    Spelarna delar på några tärningar som placeras på spelplanen i färg- och nummerordning, först av med dem vinner rundan. Pluspoäng till segraren, minuspoäng till de övriga. Ett enkelt spel i högt tempo – alla spelar samtidigt. Men med det här upplägget blir det heller inte mycket plats för strategiska djupdykningar. Passar otåliga som älskar att vinna.

    Betyg: 3 av 6

    Grimas-spelet

    Grimas-spelet
    Tactic
    2-4 spelare. Från 5 år

    En i taget gör en grimas och de andra spelarna letar efter bild som liknar bland bilderna på spelplanen. Med alla kort och regler är det stor risk att barnen mest vill göra grimaser. Men det är ju inte så illa när det blir många skratt.

    Betyg: 4 av 6

    Bajsspelet ett skitroligt spel

    Bajsspelet ett skitroligt spel
    Nicogame
    2-8 spelare. Från 3 år

    Ett enkelt spel med gulliga bajskorvar (Lång-bajs, Tjock-bajs och så vidare) som man går runt med på spelplanen. Beroende på vilken ruta man hamnar på får man göra prutt- eller kissljud för att slippa gå ett steg tillbaka. I början var de vuxna mer fnissiga än barnen, men efter ett tag blev det mycket ljudande runt bordet. Den som kommer först till toaletten vinner.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: RESP SPELFÖRETAG Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X