Annons
X
Annons
X

400 elever kodade på jättehack

Från 2018 ska kodning läras ut i skolan. På Stadshushacket i Stockholm samlades femteklassare för att koda sina egna hjältehistorier.

Bonnie och Kadel var två av eleverna som kodade sin egen superhjältehistoria på Stadshushacket.
Bonnie och Kadel var två av eleverna som kodade sin egen superhjältehistoria på Stadshushacket. Foto: Adam Wrafter

Kadel och Bonnie har skrivit en superhjältesaga som handlar om en tjej som ­heter Sharin och är fem år. Med hjälp av programmering ska de berätta historien om henne.

–  Vi kollar igenom hur vi vill att vår karaktär ska se ut och vara, och sedan fixar vi det genom kodningen, säger Bonnie.

Sharin vill rädda fiskar från olja, och i slutet av historien visar det sig att hon vill äta upp alla fiskar själv.

Annons
X

–  Det är roligt. Man kan göra olika experiment när man kodar, det är mycket roligare än att bara sitta och skriva eller läsa saker, säger Kadel och fortsätter:

–  Men det kan vara irriterande när man inte vet hur det fungerar.

400 av Stockholms mellanstadieelever samlades för att koda i Stadshuset. Foto: Adam Wrafter

Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att ta fram en plan till skolan för hur man bäst använder sig av teknik i undervisningen. Då kom de fram till att programmering ska införas i läroplanen. 2018 ska kodning och digitalt skapande ingå i ämnena matematik och teknik.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Bonnie och Kadels lärare Joanna von Zedtwitz går just nu en kurs där hon lär sig att programmera för att kunna lära ut det i skolan. Hon tycker det är jättebra att det ska bli ett ämne.

    –  Det är viktigt att förstå hur internet fungerar. Det är ett framtidsyrke med kodning, och det är vår uppgift att skapa ett intresse, säger hon.

    En del lärare tycker att införandet av programmering i skolan går för fort. Inget annat ämne har plockats bort, och de som är kritiska menar att det kan innebära att eleverna måste lära sig alla moment för snabbt utan att förstå innehållet.

    Joanna von Zedtwitz tycker tvärtom att det är viktigt att skolan hänger med i utvecklingen och att kodning öppnar dörrar till framtida jobb.

    –  Det är ju enkelt att förstå hur en lärare eller frisör jobbar. Men hur till exempel en ingenjör eller arkitekt jobbar måste man lära sig till. Därför är kodning så bra, det kan öppna nya dörrar.

    Annons
    Annons
    X

    Bonnie och Kadel var två av eleverna som kodade sin egen superhjältehistoria på Stadshushacket.

    Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 2

    400 av Stockholms mellanstadieelever samlades för att koda i Stadshuset.

    Foto: Adam Wrafter Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X