40-talisternas sista primalskri

DEBATT När ska Slussenkramarna inse att Slussen har varit rivningsfärdig i mer än ett decennium och att den funktionella arkitekturen inte är så funktionell längre, skriver Harald Norbelie.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX
Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX
Annons

För stockholmarnas del är det bara att hoppas att den politiska majoriteten i Stadshuset orkar hålla emot allt ovett som stadens Slussenkramare öser över dem, när de går till beslut om nya Slussen på måndag. Slussen har varit rivningsfärdig i mer än ett decennium, vilket borde vara ett känt faktum även för de kulturprofiler, som omfattar denna infrastruktur med en närmast religiös kärlek, och som tycks tro att ruinen ska transsubstantiera till 30-talets modernistiska mästerverk. Det kommer den inte att göra. Slussen är slut.

För mer än tio år sedan deltog jag som moderator i ett antal debatter om Slussens framtid. Då var samtliga partier överens om att Slussen hade tjänat ut, att det inte gick att lappa och laga längre, och att det inte var aktuellt att bygga en kopia. Endast Stockholmspartiet försvarade detta motorvägskoppel mitt i stadens allra känsligaste del.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons