Perfect Guide

4 dåliga råd du ger ditt barn – utan att veta om det

De allra flesta föräldrar önskar deras barn framgång i livet och vill därför ge dem vägledning. Men det har visat sig att dessa råd kan resultera i motsatsen. Emma Seppälä, forskningschef på Stanford University och författare till boken Happiness track, listar några av de sämsta råden du kan ge dina barn.

1. "Fokusera på framtiden"
Säg istället: Lev (och arbeta) i nuet.

Att enbart fokusera på framtiden (att få bra betyg för att komma in på rätt universitet exempelvis) resulterar ofta i ångest och rädsla. Lite stress kan vara en bra motivation men långvarig och kronisk stress försämrar hälsan och kan påverka både uppmärksamheten och minnet. I slutändan kan ett för stort fokus på framtiden resultera i en försämrad prestationen.

Annons
X

2. "Stress är oundvikligt"
Säg istället: Lär dig att hantera stress
Barn upplever ångest i allt yngre åldrar – många oroar sig över betyg och pressen att lyckas i skolan. Och i dagens samhälle får barn ofta höra att stress är oundvikligt om man vill bli framgångsrik. Här föreslår Seppälä att föräldrar istället lär sina barnen hur man ska hantera stressiga situationer – som med meditation, yoga eller andningsövningar.

3. "Håll dig sysselsatt"
Säg istället: Lär dig ha tråkigt
Vi i västvärlden tenderar att värdera högintensiva känslor som spänning över lågintensiva känslor som lugn. Det innebär att många barn har scheman fyllda med olika aktiviteter. Men forskning har visat att våra hjärnor har störst chans att komma på nya, smarta idéer när vi inte fokuserar på någonting. Det betyder inte att vi ska undvika att utmana våra barn – snarare att man ska dra ner på aktiviteterna och låt barnen få tid till självständig lek, och dagdrömmar.

4. Vi säger till våra barn att använda sig av sina styrkor
Säg istället: Våga misslyckas

Föräldrar tenderar att identifiera sina barn efter deras styrkor och aktiviteter som kommer naturligt till dem. Det är inte helt ovanligt att en förälder beskriver sitt barn som "en mattetjej" eller "idrottskille". Men forskning från Stanford University visar att det tankesättet placerar barn i olika fack och gör att barnen i en mindre utsträckning vågar prova på nya saker. Säg istället till barnen att det de kan lära sig allt – om de bara provar.

Till Toppen