Annons

”30 sekunder högintensiv cykling ger mest ångest”

Christian Karlsson och Josefin Engfelt kör ”Game training” på Friskis & Svettis.
Christian Karlsson och Josefin Engfelt kör ”Game training” på Friskis & Svettis. Foto: Lars Pehrson

Stressen det innebär att köra HIIT-träning ger ett kraftigt påslag av adrenalin och kortisol. Det är samma över­levnads­system som aktiveras av psykisk stress, sömnbrist och svält.

Under strecket
Publicerad

Göran Kenttä, i sin roll som mental tränare för Sveriges skidskyttelandslag.

Foto: Anders Wiklund/TT

30 sekunders högintensiv cykling med maxpuls visade sig framkalla absolut mest ångest bland testade fysvarianter. ”Under de sista sekunderna känns sekundvisaren som en timvisare”, säger GIH-lektor Göran Kenttä.

Foto: Maja Suslin/TT

De senaste åren har träningsformen HIIT, high-intensity interval training, fått ett stort genomslag. Till grund för denna ligger en kanadensisk studie där unga män fick cykla det snabbaste de kunde i 30 sekunder, vila i fyra minuter och upprepade detta fyra–sex gånger. Dessa jämfördes sedan med jämnåriga män som cyklade mer lågintensivt under två timmar. Båda grupperna tränade på detta sätt tre gånger i veckan i två veckor, och deras kondition förbättrades lika mycket.

Flera andra studier har sedan visat på liknande och ytterligare positiva effekter vid högintensiv träning. Och Michael Mosley, författare, tv-profil och grundare av 5:2 dieten, blev en förespråkare för HIIT och berättade om sina framgångar med att träna ett stenhårt 3-minuterspass i veckan.

Annons
Annons
Annons