30 gram per dag minskar risk för kronisk sjukdom

Det är möjligt att förändra sin tarmflora i rätt riktning, menar forskarna. Ett första steg är att undvika den västerländska vägen med mycket socker, processad mat, kött och lite fibrer och istället satsa på exempelvis havregryn och kimchi.
Det är möjligt att förändra sin tarmflora i rätt riktning, menar forskarna. Ett första steg är att undvika den västerländska vägen med mycket socker, processad mat, kött och lite fibrer och istället satsa på exempelvis havregryn och kimchi. Foto: AP och Tomas Oneborg

Alla kolhydrater är inte lika. Resistent stärkelse som finns i bönor, havregryn och en rad andra vanliga livsmedel lyfts nu av forskare fram som en viktig komponent i antiinflammatorisk mat. Den resistenta stärkelsen bidrar även till mättnad, lägre blodsocker och minskar risken för tjocktarmscancer hos köttätare.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Linser och baljväxter som kikärtor, vita bönor och kidneybönor samt bananer och surkål är exempel på livsmedel med resistent stärkelse, en viktig komponent i antiinflammatorisk mat.

Linser och baljväxter som kikärtor, vita bönor och kidneybönor samt bananer och surkål är exempel på livsmedel med resistent stärkelse, en viktig komponent i antiinflammatorisk mat.

Foto: Natanael Johansson/IBL
Resistent stärkelse kan motverka flera hörnpelare i det metabola syndromet som präglas av fetma och skadliga blodfetter.

Resistent stärkelse kan motverka flera hörnpelare i det metabola syndromet som präglas av fetma och skadliga blodfetter.

Foto: Ingvar Karmhed
Bra källa till restistent stärkelse är rå potatis. Eller kall. I kokt potatis som svalnat återbildas en del av stärkelsen.

Bra källa till restistent stärkelse är rå potatis. Eller kall. I kokt potatis som svalnat återbildas en del av stärkelsen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

I en ny stor forskningsgenomgång som publicerats i brittiska Nutrition bulletin sammanfattar forskare från Universitetet i Dublin de senaste årens allt mer intensiva studier av resistent stärkelse.

Slutsatsen är att resistent stärkelse påtagligt kan förbättra floran av tarmbakterier och dessutom motverka flera hörnpelare i det metabola syndromet som präglas av fetma, insulinresistens, högt blodtryck och skadliga blodfetter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons