Annons
X
Annons
X

30 gram om dagen minskar risk för kroniska sjukdomar

Premium

Alla kolhydrater är inte lika. Resistent stärkelse – som finns i en rad av våra vanliga livsmedel – lyfts nu av forskare fram som en viktig komponent i antiinflammatorisk mat. Den resistenta stärkelsen bidrar även till mättnad, lägre blodsocker och minskar risken för tjocktarmscancer hos köttätare.

Det är möjligt att förändra sin tarmflora i rätt riktning, menar forskarna. Ett första steg är att undvika den västerländska vägen med mycket socker, processad mat, kött och lite fibrer och istället satsa på exempelvis havregryn och kimchi.
Det är möjligt att förändra sin tarmflora i rätt riktning, menar forskarna. Ett första steg är att undvika den västerländska vägen med mycket socker, processad mat, kött och lite fibrer och istället satsa på exempelvis havregryn och kimchi. Foto: AP och Tomas Oneborg

I en ny stor forskningsgenomgång som publicerats i brittiska Nutrition bulletin sammanfattar forskare från Universitetet i Dublin de senaste årens allt mer intensiva studier av resistent stärkelse.

Det är möjligt att förändra sin tarmflora i rätt riktning, menar forskarna. Ett första steg är att undvika den västerländska vägen med mycket socker, processad mat, kött och lite fibrer och istället satsa på exempelvis havregryn och kimchi.

Foto: AP och Tomas Oneborg Bild 1 av 4

Linser och baljväxter som kikärtor, vita bönor och kidneybönor samt bananer och surkål är exempel på livsmedel med resistent stärkelse, en viktig komponent i antiinflammatorisk mat.

Foto: Natanael Johansson/IBL Bild 2 av 4

Resistent stärkelse kan motverka flera hörnpelare i det metabola syndromet som präglas av fetma och skadliga blodfetter.

Foto: Ingvar Karmhed Bild 3 av 4

Bra källa till restistent stärkelse är rå potatis. Eller kall. I kokt potatis som svalnat återbildas en del av stärkelsen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X