undefined
Foto: Pexels
Resa

3 tips: Så slipper du jetlag

De nya mastodontrutterna London-Perth och Doha-Auckland är tuffa utmaningar även för de mest rutinerade resenärerna; den sistnämnda en 17,5 timmar lång resa genom tio tidszoner. Är det ens möjligt att undvika jetlag i det läget? Absolut, menar sömnexperter. Detta är några av de senaste knepen:

Annons
X

1. Fasta

Dieten spelar en viktig roll för kroppsklockan och att göra en 16-timmar fasta har många bevisade fördelar, vare sig du är på marken eller i luften. Ät en lättare måltid innan avgång för att sedan enbart dricka örtte och vatten under resan. Du kommer fram fri från fett- och saltbelastad mat och har samtidigt lättare att anpassa dig till lokal tid.

2. Jordning

Det är precis vad det låter som; att ge sig ut i naturen, gå barfota och bara koppla av. Forskning har visat att jordning hjälper till att återställa den biologiska klockan.

3. Vatten

Japanska onsen (varma källor) och watsu (vattenbaserad terapi) används för att bota fysiska krämpor och stress, och eftersom jetlag är en form av stress är det en både klok och skön strategi att krypa ner i vattnet efter ankomst. Varma källor och watsupooler finns idag på åtskilliga hotell runt om i världen.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen