Annons
Analys

Josefin Jakobsson:”2014 - året då kritiken kom ikapp nätjättarna”

Att vara ny och het gör dig inte immun mot kritik, det är årets dyrköpta lärdom i startupvärlden. När det kommer till ansvar och hållbarhet har it-stjärnorna länge flugit under kritikernas radar, men smekmånaden tog slut 2014, i alla fall för Spotify, Uber och Tinder.

Under strecket
Publicerad
** Uber-chef ville gräva i reportrars privatliv. **  
En högt uppsatt chef på taxitjänsten Uber föreslog att företaget skulle gräva i journalisters liv för att slå tillbaka mot dålig publicitet. Efter att nyheten kom ut backade han och sade att uttalandena inte visar på hans ”egentliga” åsikter, skriver Buzzfeed. Chefen ville satsa en miljon dollar på att anställa fyra researcher och fyra journalister för att gräva i privatlivet hos reportrar. När uttalandena publicerats tog Uber avstånd från dem och sade att bolaget inte ägnar sig åt sådant grävande och inte har funderat på att göra det heller.
** Uber-chef ville gräva i reportrars privatliv. ** En högt uppsatt chef på taxitjänsten Uber föreslog att företaget skulle gräva i journalisters liv för att slå tillbaka mot dålig publicitet. Efter att nyheten kom ut backade han och sade att uttalandena inte visar på hans ”egentliga” åsikter, skriver Buzzfeed. Chefen ville satsa en miljon dollar på att anställa fyra researcher och fyra journalister för att gräva i privatlivet hos reportrar. När uttalandena publicerats tog Uber avstånd från dem och sade att bolaget inte ägnar sig åt sådant grävande och inte har funderat på att göra det heller. Foto: KAI PFAFFENBACH/REUTERS

De är uppstickarna som krossar förlegade affärsmodeller och gör våra liv både enklare och trevligare. Startupbolagen har blivit vår tids hjältar, men i takt med att deras makt ökar över våra liv har vi börjat se dem i ett mindre smickrande ljus.

** Uber-chef ville gräva i reportrars privatliv. ** En högt uppsatt chef på taxitjänsten Uber föreslog att företaget skulle gräva i journalisters liv för att slå tillbaka mot dålig publicitet. Efter att nyheten kom ut backade han och sade att uttalandena inte visar på hans ”egentliga” åsikter, skriver Buzzfeed. Chefen ville satsa en miljon dollar på att anställa fyra researcher och fyra journalister för att gräva i privatlivet hos reportrar. När uttalandena publicerats tog Uber avstånd från dem och sade att bolaget inte ägnar sig åt sådant grävande och inte har funderat på att göra det heller.

Foto: KAI PFAFFENBACH/REUTERS Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons