Annons

200 miljoner besökare – Londons paradgata dör

Igenbommade butiker – på Londons mest kända shoppinggata. Butiksdöden är skoningslös och nu kapprustar de största kedjorna för att möta konkurrensen mot näthandeln.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Musikaffären HMV var en av många kedjor som gick omkull i fjol.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 8

Sue Pooley från Croydon i södra London har kommit till Oxford Street för att shoppa. Hon anser att de brittiska stadskärnorna måste anpassa sig efter förändringarna.

Foto: Charlotta Buxton Bild 2 av 8

Också på Londons största shoppinggata Oxford Street syns tomma butiker.

Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 8
Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 8

Oxford Street i London.

Foto: Tomas Oneborg Bild 5 av 8

Oxford Street i London.

Foto: Tomas Oneborg Bild 6 av 8

Stefan Fernandes studerar marknadsföring på Oxford Street. Han besöker gärna butikerna på gatan, men shoppar på nätet.

Foto: Charlotta Buxton Bild 7 av 8

Den nya tunnelbanelinjen Elizabeth Line skulle ha öppnat i december i fjol. Den hade fått antalet besökare till Oxford Street att stiga med 30 miljoner per år. Linjen är ordentligt försenad och väntas öppna först år 2020.

Foto: Charlotta Buxton Bild 8 av 8

Musikaffären HMV var en av många kedjor som gick omkull i fjol.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Musikaffären HMV var en av många kedjor som gick omkull i fjol.
Musikaffären HMV var en av många kedjor som gick omkull i fjol. Foto: Tomas Oneborg

LONDON Till och med duvorna har svårt att ta sig fram då det är rusningstid på Europas mest kända shoppinggata. Närmare 200 miljoner personer besöker Oxford Street i London varje år. Trots det har butiksdöden slagit till också här.

Annons
Annons
Annons