Annons
X
Annons
X

Miljardsatsning ska minska trängseln i tunnelbanan

Fler ståplatser och lättare att komma på och av. När trafiknämnden i Stockholms läns landsting satsar över en miljard för att bygga om befintliga tunnelbanevagnar är det trängseln som är i fokus.

Kollektivtrafiken i Stockholm
De nya vagnarna ska minska trängseln i tunnelbanan.
De nya vagnarna ska minska trängseln i tunnelbanan. Foto: Janerik Henriksson/TT

Trafiknämnden i landstinget tar på tisdagen beslut om att uppgradera 271 tunnelbanevagnar av modell C20. Tanken är att vagnarna i största möjliga mån ska efterlikna de 96 vagnar av modell C30 som ska tas i bruk på den röda linjen i slutet av året.

– Det ska bli en bättre tunnelbana för fler. Det ska bli lättare att resa i rusningstid. Att det blir lättare att kliva på och av gör det också lättare för de som kör tågen att att följa turlistan, säger Kristoffer Tamsons.

Även utrymmen för barnvagnar och rullstolar ska bli bättre i det prototypfordon som ska tas fram under 2017. Antalet zoner med prioriterad sittning är åtta stycken i varje vagn.

Annons
X

Vid årsskiftet 2018/2019 beräknas de uppgraderade vagnarna rulla.

– Säten ska bytas ut och få nya lokaliseringar. Det här blir ett lyft för resenärerna och även en förbättrad arbetsmiljö i förarhytterna, säger Kristoffer Tamsons.

Med uppgraderingen räknar vi med att de ska hålla till cirka 2030.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Ett nytt videoövervakningssystem med bättre bildkvalitet samt tydligare trafikinformation, liknande den som finns i citybussarna, ingår i uppfräschningen av t-banevagnarna. I förarhytten kommer det också att finnas ett nytt system för alkolås.

    90 procent av all trafik i tunnelbanan sker med C20-modellen, en vagn som sattes i trafik mellan 1998 och 2004. Och dessa vagnar är hårt belastade. Trafikuttaget på C20-flottan räknat i kilometer är i genomsnitt 46 procent större än vad som var specificerat vid anskaffningen av fordonen.

    C20 anses fortfarande som ett modernt fordon med en bra komfort och god driftsäkerhet, trots att halva livslängden passerats.

    – Med uppgraderingen räknar vi med att de ska hålla till cirka 2030, säger Kristoffer Tamsons.

    Annons

    De nya vagnarna ska minska trängseln i tunnelbanan.

    Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X