Annons

Carmen Herrera, ”Lines of Sight”101-årig konstnär får sen revansch

Carmen Herrera i utställningen framför sin målning ”Blue Monday”, akryl på duk, 1975.
Carmen Herrera i utställningen framför sin målning ”Blue Monday”, akryl på duk, 1975. Foto: / Whitney Museum of American Art

Åtta våningar upp på Whitney i New York får Carmen Herrera sitt 101-åriga livs första stora museiutställning. Den visar att hon är jämbördig med manliga generationskamrater och modernistmästare som Barnett Newman och Ellsworth Kelly, men som kvinna och kubanska i hamnade hon länge i konstvärldens skugga.

Under strecket
Publicerad

Carmen Herrera har sagt i en intervju att varje målning är en kamp, de flesta verken har hamnat i soporna. Kampen, visar det sig, har gällt så mycket mer än att noggrant beakta, bearbeta och omarbeta varje komposition.

Med hjälp av tejp och akrylfärg utvecklade hon sin teknik och estetik under slutet av 1940- talet, vilket resulterade i en extrem precision med hårda kanter. Från arkitekturstudier i Havanna via måleristudier i New York så fann Herrera sitt konstnärliga uttryck i Paris under åren strax efter andra världskriget. Det var en svår tid på många sätt, säger konstnären som just fyllt 101 år och arbetar med sin konst varje dag, det mest grundläggande som kaffe saknades. Men för Herrera fanns det en plats. Hon ställde ut med abstraktionens fäktare som Sonia och Robert Delaunay i Salon des Réalités Nouvelles ”den nya verkligheten” som förde in abstraktionen i 50-talet.

Carmen Herrera, ”Untitled”, akryl på säckväv, 1948.

Foto: Roberto Ortiz Giacoman / Yolanda Santos Colection / Whitney Museum of American Art Bild 1 av 4

Carmen Herrera, ”Blanco y Verde”, akryl på duk, 1959.

Foto: Robert Gerhardt and Denis Y. Sus / Whitney Museum of American Art Bild 2 av 4

Carmen Herrera, ”Amarillo Dos”, akryl på trä, 1971.

Foto: Chi Lam / Whitney Museum of American Art Bild 3 av 4

Carmen Herrera, ”Iberic”, akryl på duk, 1949.

Foto: Ken Adlard / Whitney Museum of American Art Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons