100 personer ska bevara det svenska i Saab

GM-ägda Saab Automobil skapar ett cirka 100 personer starkt så kallat varumärkescenter i Sverige. Där samlas ansvaret för design och marknadsföring av Saabs bilar. Målet är att alla Saabar ska kännas som Saabar.

Under strecket
Publicerad
Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile, beskriver Saabs kärnvärden som progressiv design, körglädje och funktionalitet.

Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile, beskriver Saabs kärnvärden som progressiv design, körglädje och funktionalitet.

Annons

Uppgifter om att Saabs bilar ska börja formges på GM:s nya designkontor i tyska Rüsselsheim har florerat sedan GM presenterade förändringar av sin europeiska organisation förra sommaren. Nu har dock Saab Automobile, med styrelseordförande tillika vd för GM i Europa, Carl-Peter Forster, i spetsen bestämt att ett nytt kontor med ansvar för design och kommunikation ska placeras i Sverige.

– Det här är väsentligt för Saab som varumärke. Nu hamnar ansvaret för att koordinera synsättet på vad som gör en Saab till en Saab i Sverige, säger Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons