X
Annons
X

100 år i det blå

Från modiga flygpionjärer i hembyggda farkoster till dagens högteknologiska militärflygplan. Det svenska flyget fyller 100 år – ett sekel av gräshoppor , gripar och tunnor.

1910. Det hade gått 13 år sedan Salomon August Andrées olycksaliga ballongexpedition mot Nordpolen och sju år sedan de amerikanska bröderna Wright fick upp ett flygplan i luften. Året innan hade fransmannen Louis Blériot flugit över Engelska kanalen och den svenske adelsmannen och bilhandlaren Carl Cederström blev så inspirerad att han beställde ett Blériot XI, som modellen hette. 1910 blev han förste svensk att ta flygcertifikat och flygaöver svensk mark.

–Fransmännen ledde utvecklingen på den tiden, det var där man köpte plan och utbildade sig, säger Sven Stridsberg, flyghistoriker, författare och redaktör för Svensk flyghistorisk tidskrift.

1924 startade den första svenska kommersiella flyglinjen och 1946 landade den första svenska DC-4:an i new Yok på La Guardiaflygplatsen. Under inflygningen passerades Empire State Building.

Foto: SCANPXI Bild 1 av 6

Service av DC-3:an Daisy på Bromma. Daisy tillhör Flygande veteraner och har flugit sedan 1943.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 2 av 6

J 29 Flygande Tunnan

Foto: HÅKAN BRANDT, FÖRSVARETS BILDBYRÅ Bild 3 av 6

J35 Draken

Foto: ANDERS NYLÉN, FÖRSVARETS BILDBYRÅ Bild 4 av 6

Saab 32 Lansen

Foto: LARS-ÅKE SIGGELIN, FÖRSVARETS BILDBYRÅ Bild 5 av 6

Jas 39 A Gripen, Jas 39 B Gripen i rote

Foto: ANDERS NYLÉN, FÖRSVARETS BILDBYRÅ Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X