X
Annons
X

10 vanliga myter om träning

Trodde du att vatten rensar ut gifter ur din kropp? Eller att det är nödvändigt att stretcha inför ett träningspass? Tänk om. Här är tio vanliga myter om träning, listade av Fitnessmagazine.com.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 1 av 10

Foto: COLOURBOX

**1. Vatten får dig att rasa i vikt **Vatten har ju rykte om sig att vara ett allena saliggörande undermedel. Men ryktet om att vatten får dig att tappa vikt är något överdrivet. Det finns till exempel inga bevis för att vatten skulle kunna rensa ut slaggprodukter ur kroppen eller att det skulle förbättra hyn, har forskare vid University of Pennsylvania funnit. Det här med att man bör dricka åtta glas vatten om dagen stämmer inte heller. Du bör bara dricka vatten när du är törstig och enbart i syfte att ersätta den mängd en frisk vuxen gör av med varje dag, det rör sig om 4–6 glas.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 2 av 10

Foto: COLOURBOX

**2. Det är viktigt att stretcha **"Stretching minskar skaderisken", har väl många hört. Men stretching före träning är oftast en dålig idé. Forskning visar att stretching gör musklerna instabila och gör dem sämre förberedda för ansträngande träning, i synnerhet om det handlar om styrketräning. Värm hellre upp så att du får igång blodcirkulationen innan du startar ditt pass. Det finns däremot inget som säger att stretching efter träning skulle vara negativt, tvärtom pekar de få studier som finns i ämnet på att det finns en positiv effekt.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 3 av 10

Foto: COLOURBOX

**3. Vegetariskt är bättre än kött **Visst, det är hälsosamt att äta grönsaker. Men generellt är det en dålig idé att utesluta en hel grupp mat, även om den innehåller höga halter av mättat fett. Kött är en viktig källa till järn, som håller dig pigg och alert. Dessutom producerar kött ett inflammationshämmande enzym. Forskare vid Pennsylvania State University har visat att låga järnnivåer ökar risken för förlossningsdepression hos nyblivna mammor. Linser, bönor och tofu är vanliga järnkällor för vegetarianer, men ägg, mjölkprodukter eller soja är också viktigt för att täcka proteinbehovet.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 4 av 10

Foto: COLOURBOX

**4. Styrketräning gör dig bullig **Många kvinnor drar sig för att träna tung styrketräning av rädsla för att anta proportioner à la Hulken. Glöm det! Testosteron spelar en viktig roll när det gäller muskeltillväxt och eftersom män har 20-30 gånger högre nivåer av det här hormonet har de lättare att bygga muskler. För att du som kvinna ska utveckla stora muskler krävs åratal av tung styrketräning och strikt diet. Styrketräning på en lagom nivå gör det däremot lättare att gå ner i vikt och att hålla vikten, säger Jeffrey Janot, assisterande professor i fysiologi vid South Dakota State University.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 5 av 10

Foto: COLOURBOX

**5. En sport-bh har bara en uppgift **En vanlig uppfattning är att den viktigaste egenskapen hos en sport-bh är att förhindra att brösten hoppar. Detta stämmer inte. Saken är nämligen den att högpulsaktiviteter som löpning och aerobics kan irritera Cooperligamenten (vävnaden som håller brösten fasta) i brösten så att de snabbare blir hängiga. Enligt American Council on Exercise fungerar en kompressions-bh bäst för kvinnor med mindre byst medan den med större byst bör titta efter en sport-bh med kupor. Byt ut din sport-bh efter cirka 6-12 månader.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 6 av 10

Foto: COLOURBOX

**6. Värme minskar träningsvärk **Satsa hellre på kallt vatten. När du tränar vidgas dina blodkärl och förblir i det utvidgade tillståndet i minst en timme efteråt. Träningsvärk uppstår när slaggprodukter som mjölksyra anrikas i musklerna via dessa utvidgade blodkärl. Kallt vatten gör att blodkärlen drar ihop sig och minskar mängden anrikad mjölksyra.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 7 av 10

Foto: COLOURBOX

**7. Löpning sabbar styrketräningen **En vanlig uppfattning som inte stämmer – så länge du inte är ute efter en markant ökning av muskelmassan. Faktum är att löpning hjälper till att öka muskelmassan i underkroppen och dessutom stärker den skelettet.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 8 av 10

Foto: COLOURBOX

**8. Vikter ökar förbränningen **Viktmanschetter runt anklarna eller hantlar i händerna, är det ett bra sätt att öka kaloriförbrukningen under ett löppass eller en powerwalk? Absolut, men den är inte tillräckligt stor för att balansera upp den ökade risken för förslitningsskador på exempelvis armbågar eller axlar. Riskerna tar helt enkelt ut fördelarna. Ett bättre sätt att bränna mer kalorier på är att helt enkelt öka farten.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 9 av 10

Foto: COLOURBOX

**9. Färsk frukt bättre än fryst **Så är inte fallet. Långa transporter och lagring gör att det ofta kan dröja flera veckor innan nyplockad frukt når konsumenten. Under den tiden kan många av näringsämnena gå förlorade, i synnerhet C-vitamin. Frukt som saluförs i fryst form fryses ofta ner direkt efter plockning och då är chansen större att näringsinnehållet bevaras.

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Bild 10 av 10

Foto: COLOURBOX

**10. Situps fixar sexpacket **Vi är många som önskar att det gick, men det går inte att punktförbränna fett. Vill du få synliga rutor på magen måste du alltså sänka din totala fettprocent och då krävs mycket konditionsträning kombinerad med styrketräning för snabbare resultat.

Läs även

Annons
Annons
X
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X