X
Annons
X

10 superkryddor som är bra för dig

Örter och kryddor är riktigt bra ingredienser som höjer näringsvärdet på din mat. Här kommer tio extra bra kryddor.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 1 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Kanel har använts mycket länge inom människans kost och den har en rad hälsofördelar. Bland annat är kryddan känd för sin förmåga att förbättra blodsockerkontrollen hos diabetiker. Kanel kan också motverka blodproppar och i likhet med många andra kryddor har den antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Forskare har också funnit att kanel är rik på polyfenol, en kraftig antioxidant. Dock bör man inte överkonsumera kanel då den innehåller ämnet kumarin som tros kunna orsaka leverskador. Livsmedelsverket rekommenderar ett dagsintag av kanel på max en tesked.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 2 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Basilika innehåller oljor som anses ha antiinflammatoriska egenskaper och kan lindra tarminflammationer och ledgångsreumatism. Kryddan har också antibakteriella egenskaper samt innehåller magnesium som har en lugnande effekt på muskler och blodkärl. Basilika ingår i pesto men kan också användas som topping på sallader eller i smörgåsar.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 3 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Inom folkmedicinen har ingefära använts för att behandla allt från förkylningar till förstoppning och illamående. Dagens forskare intresserar sig särskilt mycket för kryddans förmåga att bekämpa inflammationer. Ett flertal studier visar också att ingefära minskar smärta och svullnad hos personer med artrit. På grund av dess inflammationshämmande egenskaper skulle den också kunna spela en roll i att förebygga och sakta ner spridning av cancer. Använd kryddan riven eller mald.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 4 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Senapen är en känd medicinalväxt i Sverige sedan medeltiden. Sedan dess används senap mot luftvägsbesvär, astma och hosta. Man tror att det framför allt är selen och magnesium i senapen som har den effekten. Fröet har också en dokumenterad antibakteriell effekt och innehåller nyttigheter som vitamin B3, mangan och zink.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 5 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Salvia sägs kunna förbättra minnet och har i studier visat sig kunna skydda hjärnan från processer som leder till Alzheimers sjukdom. I åtminstone en studie gjord på människor visade sig salvian kunna förbättra humöret samt göra försökspersonerna alertare och lugnare. I en brittisk studie utförd på unga vuxna visade det sig att de presterade bättre på ett ordminnestest efter att ha ätit kapslar innehållande salvia. I likhet med många andra örter och kryddor har även salvia antiinflammatoriska och antibakteriella effekter. En del forskare menar att tillskott av salvia kan hjälpa till att förebygga diabetes typ 2.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 6 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Gurkmeja är släkt med ingefära och är känd för att ge curry dess karakteristiska, gula färg. Den aktiva substansen i gurkmeja, kurkumin, är en stark antioxidant med antiinflammatorisk effekt. Det anses att gurkmeja kan ha en positiv effekt på bland annat ledgångsreumatism, tarmsjukdomar och allergier. I djurstudier har man sett att gurkmeja kan bromsa tillväxten av cancer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 7 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Vitlök är en bra källa till bland annat flavonoider, selen och arginin. En rad studier har visat att regelbundet intag av vitlök kan minska risken för cancer i bukspottskörteln, matstrupen, tarmarna och brösten. Man tror att detta beror på att ämnen i vitlöken hämmar bakterieinfektioner och bildandet av cancerframkallande ämnen. Vitlöken tros också kunna sänka blodtrycker och stöder immunsystemet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 8 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Liksom kryddpeppar innehåller muskotnöten eugenol, en kemisk förening som påstås vara bra för hjärtat. Muskotnöten har även starka antibakteriella egenskaper, bland annat har man sett att den dödar en rad bakterier i munhålan som bidrar till att orsaka karies. I försök på möss har man också funnit att ett ämne i muskotnöten, myristicin, inhiberar ett enzym i hjärnan som bidrar till uppkomsten av Alzheimers sjukdom samt förbättrar minnet. Forskare har också sett att muskotnöten har antidepressiva egenskaper.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 9 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Rosmarin innehåller antioxidanter och mineraler som kan stärka immunförsvaret. Dessutom är kryddan en bra källa till saponiner, växtämnen som har avgiftande effekter. Rosmarin är också känd för sin positiva effekt på blodcirkulationen då den stärker kapillärerna. Har du problem med trög mage kan det vara en god idé att dricka te på rosmarin, den anses nämligen vara bra för matsmältningen. Under antiken bar grekiska studenter ofta en kvist rosmarin i håret. Anledning? Örten innehåller ämnen som förhindrar nedbrytningen av acetylkolin, en substans i hjärnan som är viktig för minnet. Brist på acetylkolin är också kopplad till Alzheimers sjukdom.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 10 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Pepparmynta är en hybrid mellan vattenmynta och grönmynta som har använts i tusentals år inom folkmedicinen. Bland annat har den nyttjats för att stimulera matsmältningen och för att lindra symtom som gasbildning, diarré och matförgiftning. Örten verkar genom att lugna musklerna i magen och på så sätt förbättras flödet av galla, vilket möjliggör att maten kan passera snabbare. Te på pepparmynta är också en populär lindrare vid halsont.

Annons

Läs även

Annons
X
Annons
X
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X