Annons

10 livsmedel som stärker immunförsvaret

Har du tröttnat på att ständigt gå omkring och vara förkyld? Här kommer tio stycken livsmedel som hjälper till att boosta ditt immunförsvar. Klicka dig fram mellan bilderna för att läsa.

Under strecket
Publicerad
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

1 / 10

Foto: COLOURBOX

Varför inte göra en risotto på champinjoner, eller en omelett? Den här nyttiga svampen innehåller nyttigheter som antioxidanter, selen samt B-vitaminerna riboflavin och niacin. Studier har visat att brist på selen kan öka risken för allvarligare influensa. B-vitaminerna stärker immunsystemet och studier på djur har visat att svamp har antibakteriella och antivirala egenskaper.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

2 / 10

Foto: COLOURBOX

Vitlök är riktig supermat som innehåller den aktiva ingrediensen allicin, en effektiv bekämpare av infektioner och bakterier. I en brittisk studie lät man 146 försökspersoner äta antingen placebo eller vitlöksextrakt under 12 veckor och man fann att de som åt det senare löpte 60 procent lägre risk att drabbas av förkylning. I andra studier har man också sett att vitlök kan minska risken att drabbas av cancer i magen och tjocktarmen.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

3 / 10

Foto: COLOURBOX

Yoghurt innehåller hälsosamma bakterier, probiotika, som effektivt motverkar diarré och inflammationer i tarmen. Visst kan man inta de nyttiga mjölksyrabakterierna i kapselform, men en österrikisk studie visar att två deciliter yoghurt om dagen går lika bra. I Sverige gjordes en 80-dagarsstudie på 181 fabriksanställda som dagligen fick dricka ett tillskott bestående av nyttobakterierna Lactobacillus reuteri, probiotika som tycks stimulera de vita blodkropparna. Man kunde se att de som drack tillskottet tog ut 33 procent färre sjukdagar än personerna som fick placebo.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

4 / 10

Foto: COLOURBOX

En riktig husmorsklassiker vid förkylning. En grupp forskare vid University of Nebraska studerade 13 olika sorters kycklingsoppa och fann att alla utom en (nudlar med kycklingsmak) hade antiiflammatoriska egenskaper. Man testade såväl hemlagad kycklingsoppa som köpesoppor. Det soppan framför allt tycks göra är att hejda framfarten av de inflammerade, vita blodkropparna. Det verkar som om aminosyran cystein, som frigörs från kycklingen under kokningen, har egenskaper som påminner om dem hos acetylcystein. Det är ett läkemedel som används om man har besvär av segt slem vid kronisk luftrörskatarr. En del läkare har förhållit sig skeptiska till studien, men om du gillar kycklingsoppa och är i riskzonen för att bli förkyld eller redan har drabbats kan det ju vara värt att prova.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

5 / 10

Foto: COLOURBOX

Spelar ingen roll om du väljer grönt, vitt eller svart te – samtliga är fullmatade med antioxidanter i form av polyfenoler och flavonoider.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

6 / 10

Foto: COLOURBOX

Sötpotatis innehåller antioxidanter, bland annat betakaroten och vitamin C, som hjälper kroppen att bekämpa eventuella skador och sjukdomar. Den är också rik på järn samt är en bra källa till E-vitamin som ju också finns i fettrika livsmedel som nötter och frön.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

7 / 10

Foto: COLOURBOX

Broccoli är bland det nyttigaste du kan äta i grönsaksväg. Den består av en rad näringsämnen som skyddar kroppen, bland annat vitaminerna A och C samt antioxidanten glutation. Broccoli innehåller också en rad mineraler, däribland järn, zink, magnesium och kalcium, som har en stärkande effekt på immunförsvaret.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

8 / 10

Foto: COLOURBOX

Ett glas fläderblomssaft är inte helt fel i samband med en förkylning. I studier har man sett att fläderblomsextrakt tycks kunna blockera influensavirus. Ett par mindre studier på människor har visat att fläderbär kan skynda på tillfrisknandet från influensa. Fläder innehåller också kraftiga antioxidanter som verkar inflammationshämmande.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

9 / 10

Foto: COLOURBOX

Grapefrukten är en riktig kick för ditt immunförsvar. Den är rik på antioxidanterna flavonoider och C-vitamin som har en stärkande effekt på immunförsvaret. C-vitaminet ökar också upptaget av järn, folsyra, kalcium och antioxidanter i kosten.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

10 / 10

Foto: COLOURBOX

Spenat innehåller en rad viktiga näringsämnen. Bland annat folat, en form av ett vattenlösligt B-vitamin som hjälper till vid cellförnyelsen samt reparerar DNA. Spenatbladen är också rika på fibrer samt antioxidanter som stärker immunförsvaret.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons