X
Annons
X

10 livsmedel som får din hy att se yngre ut

Är hyn lite blek, glåmig och vintertrött? Visste du att rätt mat kan göra underverk med huden? Här är tio livsmedel som gör hyn smidig och ger fin lyster, listade av sajten Prevention. Klicka dig fram mellan bilderna för att läsa.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 1 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

En studie publicerad i British Journal of Nutrition visade att personer som åt mycket (uppåt 250 gram – en stor paprika väger cirka 190 gram) gröna och gula grönsaker hade färre rynkor, särskilt runt ögonen, än de som åt en mindre andel (69 gram per dag) av dessa grönsaker. Anledningen kan vara att antioxidanterna i färgstarka grönsaker bekämpar fria radikaler som bidrar till att huden åldras.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 2 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Valnöten är den enda nöten som innehåller en signifikant mängd omega-3-fettsyror, som också finns i riklig mängd i fet fisk. Därför är valnötter en extra viktig källa till dessa syror för vegetarianer som inte äter fisk. Valnötter är fullmatade alfa-linolensyra, en essentiell fettsyra som är ett förstadium till de fleromättade fettsyrorna i omega 3-familjen. Har man brist på alfa-linolensyra kan man drabbas av eksem som ger torr,fjällande hy.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 3 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Grönkål är en av de bästa källorna till lutein och zeaxantin, ämnen som absorberar och neutraliserar fria radikaler som orsakas av UV-ljus, även de våglängder som tränger igenom solskyddet och tränger in i huden. Det här visar forskning som har publicerats i Clinics in Dermatology. Dessutom ger en handfull grönkål dig över 130 procent av dagsbehovet av de huduppstramande vitaminerna C och A.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 4 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

2011 publicerades en studie i Journal of Nutrition som visade att personer som dagligen under 12 veckor drack en dryck innehållande extrakt från grönt te hade mer elastisk och jämnare hud än kontrollgruppen. Deras hud tog inte heller lika mycket skada när den exponerades för UV-ljus. Anledningen är enligt forskarna epigallokatekingallat (EGCF), en antioxidant som hjälper till att öka hudens blodgenomströmning och syreupptag.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 5 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Sardiner fullmatade med hälsofrämjande omega-3-fettsyror. Fet fisk är särskilt rik på den antiinflammatoriska omega3-fettsyran DHA. Man vet nu att akne orsakas av inflammation, säger Jessica Wu som är dermatolog i Los Angeles. Så genom att äta en kost med mycket omega-3, som också finns i lax, ger du din hy en riktigt fin kick.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 6 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Kakao innehåller flavanoler som har antioxidativa egenskaper och hjälper huden att behålla sin fuktighet samt förbättra cirkulationen. I en studie kunde man se att kvinnor som i 12 veckor drack en kakaodryck rik på flavanoler upplevde att hyn som smidigare och mindre benägen att fjälla än kontrollgruppen. De som deltog i studien drack en dryck som motsvarar 100 gram mörk choklad. Det är kanske lite i överkant för den som inte är jättestor i maten, men även lite mindre mängder kan ge goda effekter på hyn.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 7 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

I en studie gjord i Storbritannien 2008 lät man en grupp personer äta fem teskedar tomatpuré och en tesked olivolja under tolv veckor. Man fann att dessa personer fick ett 33 procent högre skydd mot solskador jämfört med kontrollgruppen som endast åt olivolja. Det är lykopen, en antioxidant som finns i tomater, som ökar hudens motståndskraft mot UV-strålning. Men strunta nu inte i solskyddet bara för det utan ät tomater som ett komplement.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 8 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

2012 publicerades en studie i Plos One där 1 264 kvinnors kostvanor analyserades. Man kunde se att en högre konsumtion av olivolja (över två teskedar om dagen) kunde kopplas samman med 31 procent färre tecken på åldrande av hyn jämfört med kontrollgruppen som endast åt en tesked olivolja. Olivolja visade sig dessutom vara överlägsen de övriga oljorna som testades, inklusive solros- och jordnötsolja. Varför då? Jo, 75 procent av fettet i olivolja är det enkelomättade som har inverkan på hudens spänst. Antioxidanterna i olivoljan, polyfenoler, kan också spela en roll i bekämpandet av fria radikaler som skadar hyn.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 9 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Apelsinskal, eller skal från andra citrusfrukter som till exempel citron, ger en 33 procent mindre risk för att utveckla skivepitelcancer. Det visar en studie gjord vid University of Arizona. Juice eller frukt hade inte samma effekt som skalen och därför tror forskarna att det är limonen, ett ämne som finns i skalet, som ger huden UV-skydd.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Del 10 av 10

Örter som rosmarin och timjan ger en minskning av risken att utveckla malignt melanom med upp till 60 procent. Det visar en studie publicerad i International Journal of Epidemiology. Örter små men naggande goda källor till antioxidanter, som oskadliggör de fria radikalerna innan de når hyn och skadar den.

Läs även

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X