X
Annons
X

10 bästa vegetariska proteinkällorna

Protein behövs för att bygga upp och underhålla kroppens celler och organ, men också för att ge energi. Kött och mejeriprodukter är riktigt bra proteinkällor, men det finns en rad vegetariska livsmedel som också ger rikligt med protein. Här är 10 riktigt bra, vegetariska proteinkällor, listade av sajten Health.com.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 1 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Gröna ärtor är riktigt bra som proteinkälla, 100 gram innehåller 6,1 gram protein. Ärter innehåller också en rad andra nyttiga ämnen som är bra för kroppen och cirkulationssystemet, som till exempel vitamin C, A, K och B6. Ärtorna är också rika på järn och mangan.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 2 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Quinoa är en ört med ursprung i Sydamerika. Den är besläktad med bland annat rödbeta och spenat och finns i flera olika färger och storlekar. 100 gram vit quinoa innehåller hela 12 gram protein och dessutom är den rik på kostfiber. Quinoa är naturligt fri från gluten.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 3 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Jordnötssmör är en riktigt näringstät produkt. I 100 gram finns 22,6 gram protein. Jordnötssmör är också rikt på niacin (vitamin B3) som behövs vid kroppens energiproduktion och cellernas ämnesomsättning av fett, proteiner och kolhydrater. Vitaminet är också en viktig del vid reparation av DNA samt bildandet av röda blodkroppar. Man tror också att B3 sänker nivåerna av det "dåliga" kolesterolet, LDL, och höjer nivåerna av det "goda" kolesterolet, HDL.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

    Del 4 av 10

    undefined
    Foto: COLOURBOX

    Hampa är en ört med lång historia. Den har odlats och förädlats i omkring 6 000 år. De oskalade fröna lämpar sig vid bakning medan den skalade varianten kan blandas i gröt, ätas naturell eller strös över sallader. Man tillverkar också hampaproteinpulver av hampafrön. 100 gram skalade frön innehåller omkring 34 gram protein och dessutom järn, magnesium, fosfor och vitamin E. Hampa innehåller en viss andel tetrahydrocannabinol (THC är klassat som narkotika). I Sverige är det är lagligt för jordbrukare att odla vissa sorter av så kallad industrihampa med en THC-halt lägre än 0,2 procent. Olagliga sorter kan innehålla 1–23 procent THC. Odling är tillåten om sorterna är upptagna på Statens jordbruksverks lista över godkända hampor och jordbrukaren varje år i förväg ansöker om så kallat gårdsstöd för denna odling.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

    Del 5 av 10

    undefined
    Foto: COLOURBOX

    Kikärtorna har sitt ursprung i Mellanöstern och passar på grund av sin milda smak fint i flera olika rätter. Falafel (kikärtsbollar) är till exempel en populär produkt baserad på kikärtor. 100 gram torkade kikärtor innehåller 20,5 gram protein och dessutom en rad olika vitaminer och mineraler, däribland folat.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: MATTHEW MEAD/TT Bild 1 av 1

    Del 6 av 10

    undefined
    Foto: MATTHEW MEAD/TT

    Chia är ett litet frö som påminner om linfrö, men är ännu mer näringsrikt och användbart. Det är ett tusenårigt livsmedel rikt på antioxidanter, kostfibrer, omega-3 fettsyror, mineraler, protein och B-vitaminer. Chia används ofta i smoothies (bilden) eller i yoghurt, bröd och gröt. 100 gram frön innehåller omkring 20 gram protein.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

    Del 7 av 10

    undefined
    Foto: COLOURBOX

    Solrosfrön har en mild och nötig smak och kan med fördel ätas naturella som snacks eller i müsli. 100 gram frön innehåller 23 gram protein samt är rikt på vitamin B1, B6, E samt järn och magnesium.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

    Del 8 av 10

    undefined
    Foto: COLOURBOX

    Mandelmjölk är ett utmärkt alternativ till komjölk. Den tillverkas genom att mandlarna blötläggs, sedan mixas tillsammans med vatten och därefter silas. Gör med fördel din egen mandelmjölk så har du koll på innehållet. Förutom protein får du i dig bra med kalium och kostfibrer.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

    Del 9 av 10

    undefined
    Foto: COLOURBOX

    Kakao är en populär ingrediens i bakning och matlagning. 100 gram innehåller omkring 23 gram protein men också mycket kostfiber, magnesium, kalcium och järn.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

    Del 10 av 10

    undefined
    Foto: COLOURBOX

    Bovete är egentligen en ört men egenskaperna och sammansättningen gör att den ofta räknas som ett sädesslag. 100 gram innehåller 11 gram protein samt tiamin, fosfor och magnesium. Använd bovetet i gröt eller varför inte i bröd.

    Läs även

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X