Annons

10 anledningar att äta en banan

Bananen är en av de mest konsumerade frukterna i hela världen. Och inte undra på, frukten har ett högt näringsvärde och är dessutom praktiskt förpackad. En del forskare tror till och med att bananen kan ha varit världens första frukt. Här kommer 10 anledningar att ta sig en böjd, gul frukt, listade av Medical News Today.

Publicerad
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

1 / 10

Foto: COLOURBOX

Bananer är naturligt fria från fett, kolesterol och salt. Dessutom innehåller de en rad olika vitaminer och mineraler, som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

2 / 10

Foto: COLOURBOX

En studie gjord vid Imperial College of London visade att barn som åt en banan om dagen löpte 34 procent mindre risk att drabbas av astma.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

3 / 10

Foto: COLOURBOX

Att minska på saltet är en viktig faktor för att sänka blodtrycket. Men lika viktigt är ett högt intag av kalium på grund av dess kärlutvidgande effekt.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

4 / 10

Foto: COLOURBOX

Ett barn som äter bananer och apelsiner under sina första två levnadsår löper lägre risk att drabbas av barnleukemi. Eftersom bananen också är en bra C-vitaminkälla kan den bidra till att minska förekomsten av fria radikaler som är kända för att kunna orsaka cancer. Ett högt intag av kostfibrer från till exempel banan ger också en minskad risk att drabbas av tjock- och ändtarmscancer.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

5 / 10

Foto: COLOURBOX

Förekomsten av kostfibrer, kalium, vitamin C och B6 i banan ger förbättrad hjärthälsa. Att öka sitt intag av kalium samtidigt som man drar in på saltet är den främsta förändringen en människa kan göra i sin kost för att reducera risken att drabbas av hjärtsjukdom, menar professor Mark Houston vid Vanderbilt Medical School.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

6 / 10

Foto: COLOURBOX

Studier har visat att personer som har diabetes typ 1 och äte mycket kostfibrer har låga blodsockernivåer. Personer med diabetes typ 2 får lägre nivåer av blodfetter, blodsocker och insulin om de äter högfiberdieter. En medelstor banan ger ungefär tre gram kostfibrer. Livsmedelsverket anser att en lagom fibermängd för vuxna är ungefär 25-35 gram fibrer om dagen.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

7 / 10

Foto: COLOURBOX

Bananer innehåller tryptofan, en aminosyra som i studier har visat sig stimulera minnet samt förbättra humöret.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

8 / 10

Foto: COLOURBOX

I likhet med äppelmos kan mosade, mogna bananer användas vid bakning istället för olja eller smör. Mosad banan ger en naturligt sötma till exempelvis kakor och muffins.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

9 / 10

Foto: COLOURBOX

Bananer kan underlätta vid såväl förstoppning som diarré. Det höga fiberinnehållet i bananer bidrar till att normalisera tarmrörelserna och vid diarré kan bananer hjälpa till att återställa elektrolytnivåerna, särskilt av kalium.

Annons
Annons
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

10 / 10

Foto: COLOURBOX

Bananer innehåller höga nivåer vitamin B6, som tros kunna bidra till att lindra klassiska PMS-symptom som till exempel humörsvängningar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons