1. Kniven i vattnet 2. Cul-de-sac 3. Repulsion

Under strecket
Publicerad
Annons

Regi: Roman Polanski
Två män i en båt, och en kvinna också, det är upplägget i Roman Polanskis debutfilm Kniven i vattnet (1962). Mellan männen uppstår omedelbart en diffus och samtidigt omisskännlig rivalitet, ett mångtydigt spel om makt och status, och kvinnan är den pokal om vilken de strider.
Andrzej och Krystyna plockar upp en ung liftare och lyckas även förmå honom att följa med på en båttur. Andrzej verkar vara mest intresserad av att få sitt övertag som gift och framgångsrik bekräftat av en yngre man utan karriär, Krystyna verkar till en början inte intresserad alls, men låter sig senare villigt förföras efter en serie förvecklingar.

Regi: Roman Polanski
Samma tema återkommer med variationer i Cul-de-sac (1966), en film som med en mycket konstig syftning har kallats Djävulsk gisslan i Sverige. Här anländer Dickie, en råbarkad förbrytare på flykt, till ett ensligt beläget slott, där George, en excentrisk skönande lever med sin unga franska hustru, Teresa.
De speciella förutsättningarna inverterar
det gängse styrkeförhållandet; slottsherrens förmodade övertag i form av klass och bildning byts i ett förnedrande underläge i och med gangsterns brutala hänsynslöshet.
Dickie tvekar inte att använda våld, George vågar inte sticka upp, och Teresa finner förnedringen avtändande. Hon skulle förmodligen bedra sin man med gangstern utan vidare om bara den senare vore det minsta intresserad. Kvinnorna hos Polanski är lika outgrundligt opålitliga som de är exotiskt åtråvärda.

Annons
Annons
Annons