Mat & dryck

Viggo Cavling: ”Asian Post Office – ny pusselbit i Stureplans krogvärld”

SPG:s Viggo Cavling besöker nyöppnade Asian Post Office och funderar över vilken position krogen ska ta i den stenhårda konkurrensen.

Senaste månaderna har Stureplan fått 1 000 nya krogstolar. Jättekrogen Eataly, appkrogen Pinchos, kycklingkrogen Yellow, hamburgerrestaurangen Jureskogs och Yuc som kör en mix av Latinamerika och Asien, är de stora öppningarna.

Annons
X

Det är självklart att alla Sveriges krögare vill verka på Stureplan. Gör du rätt är krogen fullsatt alla dagar i veckan. Och även om du bara serverar okej mat fyller du krogen på helgen. Nu är det förstås omöjligt att driva en krog vid Stureplan med bara 50 procents beläggning, men det är alltid en början. Om det går sådär är en lösning att renovera stället och lansera ett nytt matkoncept. Då skriver media och bloggare notiser och recensioner som denna författas.
Och då är vi framme vid Asian Post Offce. Restaurangen är en av Stureplansgruppens drygt 20 krogar i Sverige. I koncernen ingår även ett gäng nattklubbar och Berns Hotel. Snart öppnar hotell nummer två mellan Investor och Bukowskis på Arsenalsgatan.

Asian Post Office kvalar inte in i kategorin "nya krogstolar på Stureplan". Den nya krogen är nämligen blott en renovering av en gammal restaurang. Asian Post Office ligger i restaurang Niklas gamla lokaler på Regeringsgatan en trappa upp från Kungsgatan. Den gamla inredningen har ersatts med mörkgrå betong och turkosa färger. Köket ligger mitt i lokalen och har du tur blir du placerad här. Då måste du förstås boka bord i god tid, för den här krogen är redan fullsatt nästan alla dagar. Vi som bara går förbi blir placerade i baren. De bruna stolarna är bekväma och den grå soffan skön. Krokarna vi ska hänga upp jackorna på har dock inte kommit på plats än.

Längst in i matsalen finns ett pampigt chambre séparée med plats för över 40 personer. Enligt uppgift behövs det fler rum där vissa gäster kan stänga dörren i Stockholms krogvärld. En gång i tiden var Niklas bakficka Kåken den hippaste baren vid Stureplan. Den håller nu på att renoveras och öppnar inom kort.

Publiken är ung, jag som snart ska fylla 50 år upplever att jag är äldst
i lokalen. Å andra sidan är mina barn de yngsta gästerna. Personalen pendlar mellan 18 och 25 år, men de har bra koll på menyn och maten. Dessutom är de vänliga mot mina söner, trots att det inte är världens lugnaste kroggäster. Musiken i högtalarna minns jag från tiden då jag var snygg. Bland annat spelas min första LP-skiva: Upside Down med Diana Ross. Efter ungefär en kvart dyker det upp ett gäng rätter på bordet. De koreanska pannkakorna är ganska hårda, men hoisinsåsen lättar förstås upp. Det friterade ostronet är svårt att ana under bädden av ris och en bea gjord på sojabönor, men smaken är maffig. Min son Lou är mycket glad. Deras dumplings funkar som de ska. För 125 kronor är det inget snack om att de är prisvärda. Svåra att äta med stor värdighet, men mumsiga. Till detta picklad gurka. Är det bara jag som börjar bli trött på grönsaker som är picklade? Färska är ALLTID godare.

Tre friterade ankknyten kostar 145 kronor. Såsen är syrlig, det skär sig i min mun. Men kanske tycker en kines annorlunda? Den råa tonfisken kostar hela 145 kronor, men jag gillar verkligen svampbuljongen. Vi avslutar med en friterad banan och lite glass som för tankarna till 80-talets kinakrogar. Inget fel med detta, jag älskade denna rätt när jag 12 år.

undefined

Vid mina besök på Asian Post Offie har jag druckit öl. Min analys är att asiatisk mat mår bäst av denna dryck. Jag har varit här på både middag och brunch, och krogen fungerar ungefär lika bra dag som kväll.
Asian Post Offices koncept är alltså att blanda mat från Asien. Risken är att krogens hjärta försvinner när en krögare omfamnar världens största kontinent. Jag menar, vad har Iran och Japan gemensamt? Vad har Sri Lanka och Ryssland för gastronomiska band? Inte mycket, men det gör inget. Asian Post Office har rätt prisnivå för Stureplan och att dela rätter är högsta mode just nu. Restaurangen har knappt 200 krogstolar, men jag tror de komner att vara fyllda åtminstone en gång på lunchen och en gång på kvällen de närmaste månaderna. Min plan är att komma hit en gång i halvåret.

Det är fantastiskt att Stockholms redan heta krogscen kan expandera ytterligare, men den dag lågkonjunkturen slår till kommer restaurangkartan att ritas om radikalt. 2016 omsatte Stureplansgruppen över en miljard kronor. Det är imponerade, men vinstmarginalen var blygsamma tre procent. Det funkar i goda tider, men när vinden vänder blir det tufft. Sannolikheten att Asian Post Office nns kvar om tio år är inte stor. Men det gör inget. Jag har ätit här två gånger, fått en rimlig nota och lämnat krogen glad och nöjd.

Till Toppen