Perfect Guide

Victor Johansson: ”Varför bryr sig Miljöpartiet inte om miljön?”

Pålsundet, en kanal mellan Södermalm och Långholmen. Ekor, snipor och segelbåtar förtöjda vid träpålar. Knarrande bryggor krökta efter vinden. Pilträd böjda i bågar, kronan doppad i strömmen. En plats i centrala Stockholm – daterad till 1733 – som nu ska rivas. Träden ska sågas ner, bryggorna slitas bort, parken schaktas ur. Strandlinjen ersätts med en betongkaj. Vilken miljöfientlig typ klubbar igenom något sådant här?

Annons
X

Miljöpartiets trafikborgarråd Daniel Helldén. Anledningen: rasrisk från Södermälarstrands tunga trafik och önskan att bredda cykelbanan.

För att driva igenom sin miljövänliga politik – cykla mer, minska utsläpp – väljer man alltså att förstöra den natur man säger sig värna om. Kanske är det en starkare signal att innerstadsbor med uppblåsbara cykelhjälmar uppmuntras trampa till jobbet än att bevara en gammal marina.

Såhär tycks det fortsätta. I april presenterade Miljöpartiet planerna att bygga höghastighetståg. Snart kom repliken på DN Debatt: " "Höghastighetståg dålig affär för samhället och klimatet". Sju forskare – däribland Per Kågeson, professor i miljösystemanalys vid KTH – skriver att bara bygget av tågbanor, tunnlar, broar och viadukter kommer generera så stora utsläpp att klimatnyttan uteblir i flera decennier. "Dessutom ställs framtida tågteknik mot dagens flygplan och bilar. När banorna är färdiga kommer en stor del av bilismen att vara elektrifierad".

Även här: Miljöpartiets vilja att visa tydlig handlingskraft tycks vara större än den faktiska inverkan på klimatet.

Sedan har vi vardagssvinnet. Förra veckan rapporterades Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin ha flugit för 1,5 miljoner kronor under sin mandatperiod. De flesta av klimatministerns resor har skett i business class, något som ger ett 3,5 gånger större klimatavtryck. Kanske lönar det sig. Komma fram fräsch till New York, tänka klart, ta skarpa beslut. Dra upp riktlinjer för det globala klimatet. Ett miljöfientligt agerande med syfte att rädda det större klimatet.

Enda rimlig slutsatsen är att detta är en kalkyl bortom mitt förnuft. Denna min återkommande känsla att Miljöpartiet egentligen inte bryr sig om miljön måste bottna i okunskap.

Så kom nyheten att Isabella Lövins make kör en miljöfarlig bil. Ford Ranger 2005. Jag googlar. En amerikansk pickup, dieseldriven. Karossen tjock som en båt. Utsläpp: 229 gram koldioxid per kilometer, mer än dubbelt så mycket som en Ford Focus.
– Min man är skulptör och jobbar med stenar, förklarar Isabella Lövin i SVT Opinion och jag försöker återigen förstå.

Kanske skapar Isabella Lövins make stenkonst som väcker tankar om miljön? Små skulpturer som inspirerar till en ökad medvetenhet kring klimatet?

Jag grunnar, försöker förstå, i vilken större bild den här miljöförstöringen kommer till nytta.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen