Perfect Guide

Victor Johansson: Får bara rika tjejer syssla med musik?

I dagarna släpps boken Popkulturens död där författarna Martin Aagård och Natalia Kazmierska driver tesen att popkulturen kidnappats av medelklassen. Artisterna kommer från akademiska hem, låtar och manus knåpas ihop på promenad över campus. Vad som tidigare var en arbetarklassens röst – vilsna unga män startade rockband, kändishungriga ungdomar sökte till dokusåpor – har nu blivit en uttrycksform för de priviligerade.

Annons
X

Rockfestivalerna, tidigare en plats där man däckade i ett tvåmannatält med en fantaflaska i ena handen och en främling från Nybro i den andra, har ersatts av miljömedvetna innerstadsfestivaler där man inte ens får njuta av ett glas mjölk. Realityserier som The apprentice produceras av Donald Trump och i England är 60 procent av artisterna på topplistorna utbildade i privatskolor.

Jag försöker orientera mig i den svenska popfloran. Lyssnar på Spotifys musikpodcast Equalizer. En snabb slutsats: de flesta av våra svenska popstjärnor tycks vara kvinnor från ekonomiskt eller kulturellt kapital. Tove Lo:s pappa är miljardär och grundare till betalningsföretaget iZettle, Peg Parneviks pappa är golfproffs och Silvana Imam – utbildad psykolog – är dotter till en språkvetare och en jurist. First Aid Kit kommer från villaidyllen i Enskede. Zara Larsson är dotter till en officier och sattes i Kungliga Svenska Balettskolan som åttaåring.

Såhär tycks det fortsätta. Little Jinders mamma är kompositören Åsa Jinder och Rebecca Schejas föräldrar är regissören Marianne Scheja och världspianisten Staffan Scheja.

En snabb titt utomlands pekar på samma socioekonomiska mönster. Lana Del Reys pappa, Robert Grant, är en av miljonärerna från 90-talets amerikanska it-bubbla. Taylor Swifts pappa Scott Kingsley Swift är rådgivare på finansbolaget Merrill Lynch. Systrarna i rockbandet Haim – 10-talets svar på The Corrs – är döttrar till stjärnmäklare i Los Angeles.

Spelar detta någon roll? Ingen skildrar själens stormar lika väl som Lana Del Rey. Ja, det vore odemokratiskt om rock’n’roll blev en hobby i klass med hästridning eller mårdjakt. En lyx för ungdomar i välstånd. Det vore också synd för mångfalden: en konstform som inte berikas av alla samhällsklasser blir omedelbart fattigare.

Det publiceras återkommande rapporter om att millennials – födda från tidigt 80-tal till mitten av 90-talet – är den första generationen som har det sämre än sina föräldrar ekonomiskt. "De flesta millenials kämpar med att tjäna mer pengar och hitta bättre jobb än sina föräldrar trots att de är lika välutbildade", skrev Reuters 2017. Med svajig bostadsmarknad och ojämna löner kanske det är viktigare att trygga framtiden än att släppa en debut-ep?

Jag lyssnar på Kanye Wests nya låt Ghost town. Versen från rapparen 070 Shake – en 21-årig tjej från New Jersey-förorten North Bergen – kan vara årets starkaste musikögonblick. Naket, desperat och vackert är det rösten från någon som inte fått sin bostadsrätt betald av pappa.

Till Toppen