Perfect Guide

Studie: Detta händer om du sover för mycket

En god natts sömn är bra för både hälsa och skönhet. Men nu varnar forskare att det även finns risker med att sova för mycket. Enligt en studie publicerad i National Sleep Foundation bör man inte sova mer än nio timmar per natt.
– Det finns bevis för att både för kort och för lång sömn ökar risken för dödlighet, säger läkaren Alex Dimitriul och listar fem viktiga hälsopunkter:

Annons

1. Bakfylleeffekten
Ofta känner vi oss groggy efter en lång natts sömn. Det är inte bara en känsla. Att sova för länge kan ge en bakfylleeffekt eftersom kroppens naturliga dygnsrytm och förprogrammerade funktioner rubbas.

2. Depression
För mycket sömn kan precis som för lite sömn orsaka depression. Detta uppger bland andra tidningen Sleep. Dimitriul menar att det är svårt att veta vad som är hönan och ägget.
– Att behöva för mycket sömn kan vara kopplat till medicinska orsaker så som depression, i många fall börjar det med med sviktande hälsa, men man bör vara vaksam på signalerna.

3. Insomnia
Att sova för länge rubbar dina naturliga sömncykler och det kan bli svårare att somna på kvällen.
– Kroppen är helt enkelt inte redo att falla tillbaka i sömn efter, säg, åtta vakna timmar.

4. Ökad risk för diabetes
Glukosnivåerna i blodet kan förändras av ojämn sömn vilket ökar risken för diabetes. Enligt vissa studier är risken särskilt stor hos män.

5. Risk för hjärtsjukdom och stroke
Det är framför allt hjärtsjukdomar som ökar vid överdrivna sömnvanor. Sover du mer än tio timmar ökar risken för hjärtsjukdom med nästan 50 procent.

Så gå upp i tid – och ha inte dåligt samvete om du sover för lite en natt!

Till Toppen