Perfect Guide

Sov dig själv smal: Sömnbrist kan få oss att gå upp i vikt

Gymkort, jogging, dieter. Där ligger fokus när vi försöker gå ned i vikt. Nu menar forskare vid Northwestern University i Chicago att en god natts sömn spelar en lika viktig roll.

Annons
X

I undersökningen fick deltagarna sova olika mängder – från åtta till fyra timmar – och sedan testas på hur de svarade på olika sorters skräpmat och bakverk. Bland annat chips och kanelbullar. De som sovit färre timmar visade genast "ökad hjärnaktivitet" i jämförelse med de som sovit en god natts sömn.

Forskningen, utförd vid fakulteten Feinberg School of Medicine och presenterad på Cognitive Neuroscience Societys i San Francisco, visar att det framförallt är sömnbrist som får oss att äta högkalorimat.
Den bekräftas av en liknande undersökning vid University College Berkeley 2013. Där fick 23 friska studenter ta en så kallad MRI – Magnetisk resonanstomografi – efter en god och en dålig natts sömn. Efter ojämn sömn såg man en försvagning i hjärnan som styr beslutsfattande och en ökad aktivitet i belöningscentrat.
– Resultatet visar hur hjärnan försvagas vid sömnbrist vilket leder till att man väljer sämre mat och ökar risken för fettma, säger studiens författare Stephanie Greer.

En rapport från University of Chicago Clinical Resource Centre pekar också på att för många sömnlösa nätter påverkar kroppens svar på insulin – hormonet som reglerar aptit och förbränning. Hos personer som sovit 4,5 timmar fyra dagar i sträck blev fettcellerna 30 procent mindre reaktiva på insulin.

Komplettera gymkortet med en riktigt skön kudde?

Till Toppen