Perfect Guide

Sömnforskaren: ”Kvalitativ sömn viktigare än antal timmar”

Helena Schiller om nya boken Sömnpusslet, hur man gör för att somna om och om man egentligen kan ta igen sömn.

Vad är viktigt att veta om sömn?
– Forskning visar att man ska sova 7-8 timmar i snitt för att minska risken att bli sjuk. Men det handlar också om kvalitén på sömnen. Med kvalitativ sömn – alltså en större mängd djupsömn – kan man ibland sova kortare. Vi sover i cykler och det många kanske inte vet är att vi har mest djupsömn de första 4-5 timmarna. Dessutom är det fullt normalt att vakna upp mellan cyklerna – alltså några gånger under en natt.

Annons

Nu släpper du boken Sömnpusslet : arbete, stress och sömn - så får du bitarna att gå ihop. Vad var tanken bakom boken?
– Efter att ha forskat kring stress och sömn i sju år och varit ute och träffat människor med stress- och sömnproblem ville jag göra en lättillgänglig bok om ämnet. När jag hade skrivit min avhandling kände jag att det här är jätteviktiga frågor, men att det kanske inte är så många som vill läsa min avhandling. Så detta är mer tillgängligt men ändå baserat på forskning.

Hur gör du för att somna?
– Dels varvar jag ner, dels försöker jag styra mina tankar. Det finns enkla övningar för att fokusera tankarna, så som kroppsscanning. Då styr du tankarna till olika kroppsdelar. Börja med att fokusera på tårna, känn sedan fötterna och vaderna och vandra sakta hela vägen upp genom kroppen till huvudet. Det är en enkel mindfulnessövning som gör att man slappnar av och fokuserar på något annat i några minuter.

Hur sent kan man träna på kvällen utan att få problem att somna?
– Du får ett kortisolpåslag när du tränar och det är som ett stresspåslag för kroppen. Ökade halter kortisol i blodet gör att du får svårare att komma till ro. Det brukar ta cirka 1,5 timmar att varva ner efter ett hårt träningspass.

Vad gör man för att inte vakna mitt i natten?
– Vaknar gör man, det går inte att styra. Men att man inte kan somna om handlar om att man kan ha svårt att slappna av och styra sina tankar. En metod som det forskats kring är att man ska gå upp istället för att ligga kvar. Att ligga kvar i sängen och försöka sova kan skapa ett stresspåslag. Gå till exempel upp och bläddra i en tidning istället. Börjar man fokusera på att man måste somna blir det ofta motsatt effekt. Gå sedan tillbaka till sängen efter 10-15 minuter.

Vilken är den vanligaste frågan du får som sömnforskare?
– ”Kan man ta igen sömn?”. Ja, det kan man. Dels genom att ibland sova längre natten efter, men också genom att du får mer djupsömn efter en dålig natts sömn. Sömn är en livsviktig funktion så vi har ett robust system som reglerar sömnen.

Till Toppen