SvD Perfect Guide
Annons

Ny studie: Perfektionism kan göra dig sjuk

Text: SvD Perfect Guide - 22 oktober 2018

De flesta av oss försöker ständigt prestera vårt bästa: yrkesmässigt, socialt, på gymmet. Svenska Elle publicerar nu en brittisk undersökning om att människor som ständigt strävar efter perfektion löper större risk att drabbas av mental ohälsa. Forskningen – utförd bland 41 641 collegestudenter i Nordamerika och publicerad hos Psychology Today – pekar på tre typer av perfektionism:

1. Jaget
En ständig strävan att förbättra sig själv för att bli perfekt.

2. Omgivningen
Orimliga krav på perfektionism hos andra.

3. Socialt
Du tror att andra förväntar sig att du ska vara perfekt.

Enligt studien ökar de höga kraven risken för både ångest och depression. Pressen kan också leda till högt blodtryck och risk för hjärt- och kärlsjukdomar. ”Forskarna har också upptäckt att perfektionister klarar av fysisk sjukdom sämre än andra och tar längre på sig att bli friska”, skriver tidningen.

Studiens huvudförfattare – Thomas Curran från University of Bath – förklarar:
– Dagens unga människor tävlar med varandra för att lyckas och perfektionism blir ett sätt att känna sig trygga och värdefulla.

Medförfattaren, Andrew Hill, professor i fysiologi vid St John University i York, ger tre tips till perfektionisten:
1. Basera inte självkänslan på hur du presterar, fokusera istället på saker du kan kontrollera, som att vara en bra vän eller att du gör ditt bästa.
2. Slappna av. Ingen är, och kommer aldrig någonsin att vara, perfekt.
3. Att få saker gjorda är bättre än att försöka att få allting perfekt.

Annons