Perfect Guide

Kjell Häglund: Har TV4 gett upp helgerna?

SPG:s krönikör Kjell Häglund om linjärtelevisionens oundvikliga död.

Är 2018 året då tv-kanalerna dör? Det kan tyckas vara en fånig fråga. Dels för att linjärtelevisionens död började förutspås redan för tio år sedan, dels för att dess faktiska död kommer att fortsätta att vara förbaskat segdragen. Vi kommer att ha linjär-tv även 2020. När paradigmskiften sker – som när streaming slog ut cd och dvd – fortsätter ändå de gamla formaten att flämta som döende stjärnor i många år till. Ibland rentav som grandiosa supernovor, eller som en återväckt klonad mammut, som när den i många år helt utdöda vinylskivan plötsligt blossade upp som en ny, het trend.

Annons
X

Detta sagt som bakgrund till att jag ställer frågan om tv-tablåernas död. Frågan om huruvida 2018 blir för linjär-tv vad 2009 var för cd-skivan, som då dödförklarades på grund av att försäljningen mer än halverats på fem år.
Det var i reklamkanalernas decembertablåer jag såg att något hade hänt, att läget förvärrats kraftigt på bara ett år, att raset blivit exponentiellt.
Först tycktes alla de vanliga julprogrammen finnas där de skulle. Men när jag tittade lite närmare såg jag att "Pluras jul" i TV3 och "Julkampen" med Johnnie och Mattias i Kanal 5 var repriser från 2016.

Visst har både TV3 och Kanal 5 länge varit orgier i repriser, och av förklarliga skäl: producerar man ett flertal egna realityserier varje år behöver man veva om dem i en ständigt tablåfyllande rotation för att budgetoptimera dess livscykler. Men när till och med deras ledande jul-realityserier är årsgamla repriser har en ny gräns passerats.

TV4 må ha kostat på en nyfilmad Ernst inför julen 2017, men läget är nästan ännu värre hos denna Sveriges största reklam-tv-kanal.

TV4 brukade leva för helgerna. Dess helgsatsningar brukade vara ett fundament för att kontinuerligt kunna konkurrera med SVT. Men kolla TV4-tablån den här helgen: i kväll lördag domineras den helt av fem år gamla "Man of Steel", i morgon kväll är det bara "Göta Kanal – vem drog ur proppen?", och i går var det "The Incredible Burt Wonderstone", ytterligare en lastgammal rulle som ingen vettig människa rattar in TV4 för, en fredagskväll 2018.

Okej att TV4:s övriga kanalflora är mer plast än klorofyll; att Sjuan och TV12 bara har billig skåpmat, att TV4 Fakta vevar bulkinköpta spekulativa polis- och sjukhussåpor och att TV4 Film kör Forrest Gump två gånger i veckan. Men att själva flaggskeppskanalen TV4 ger upp hela helgerna är en lika skarp varningssignal som när videobutiken på hörnet blev solarium.

Det enda TV4 storsatsar på numera är påverkanskampanjer mot koncessionsavgiften och SVT:s orättvisa fördelar. Att SVT är mycket aggressivare och lyckosammare än TV4 på sociala medier och spridning i den nya tv-ekonomin är dock inte SVT:s fel utan TV4:s eget. Fyran lyckas ju inte marknadsföra ens sitt eget A-material, utan låter ännu en stark säsong av "Kalla fakta" drunkna i ett döende tablåträsk medan man har allt fokus på anti-public service-lobbying.

Det är talande att TV4 fram tills nu haft en hög budget för programvärdar – livs levande hallåor som stått i rutan och presenterat gammal skåpmat kväll efter kväll.

“Jag tycker synd om tittarna", sa en av dem, Jonathan Borghesi, när TV4 gick ut med att programvärdarna försvinner i år. Men det vi saknar hos Fyran är en era av levande tv-kreativitet, inte dess Greveholmska vålnader.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen