Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Hälsa

Forskare: 10 saker du kan göra nu för din framtida hälsa

Trots att citatet "40 är det nya 30" stämmer är vår biologi densamma som för tusen år sedan. Här har vi samlat 10 tips som ditt framtida jag kommer att tacka dig för.

1. Styrketräning
Vid 40 års ålder börjar vi förlora i snitt 1 procent av muskelmassan varje år. Detta gör att ämnesomsättningen saktar ner och vi får en slappare hållning. Här är styrketräning din bästa vän. Det handlar inte om att pressa stenhårt tills kroppen är helt utmattad, utan om att regelbundet lyfta tyngder som motsvarar ungefär 80 procent av vad du fysiskt klarar av. Genom att göra detta signalerar du till kroppen att hålla kvar vid musklerna den jobbat så hårt för.

Annons
X

2. Yoga
Ett av de största misstagen vi gör är att vi sitter stilla för ofta. Många har jobb som kräver att man sitter bakom ett skrivbord i timmar, och efter en arbetsdag går vi gärna hem och sätter oss framför tv:n. I längden gör detta oss otroligt stela i kroppen, något som är svårare att påverka ju äldre man blir.

Både yoga och pilates är bra träning för att kroppen ska mjukas upp och kännas mer medgörlig.

3. Lyssna på din kropp
I 20- och 30-årsåldern är det möjligt för oss att träna trots mindre skador och förkylningar, men när vi närmar oss 40 är kroppen inte lika kapabel att återhämta sig. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen och inte köra över de varningstecken man får - är man inte tillräckligt försiktig kan det leda till att skadorna blir permanenta.

4. Drick vatten
Ja, vi vet. Tidernas mest uttjatade hälsotips. Men faktum är att många förbiser de enorma fördelarna med att dricka mer vatten. Förutom att det är livsnödvändigt ser en hydratiserad kropp till att rensa bort gifter, reducera inflammationer, snabba upp ämnesomsättningen och tillföra energi. Om du ökar intaget av vatten är det vanligt att genast se en förbättring i hälsan. Så glöm inte dina åtta glas om dagen!

5. Ät balanserat
Hälsoappar, kaloriintag, dieter och kostplaner. På nätet och i tidningar florerar ständigt olika tips och trix för vad man egentligen ska stoppa i sig. Det är lätt att tappa fokus och prova den ena märkliga dieten efter den andra, men egentligen bör du bara hålla koll på en sak; dina måltider bör bestå av 40 procent kolhydrater, 30 procent bra fetter och 30 procent protein. Detta tillgodoser behovet av energi för dagen, byggstenar för att bygga upp och reparera muskler efter träning samt tillräckligt med fetter för att optimera hårets, hormonernas och hudens hälsa.

6. Ät färgglatt
Detta är det enklaste sättet att veta att du får i dig så mycket bra mat och näring som möjligt. Blanda färgglada frukter och grönsaker på tallriken för att försäkra dig om att du får i dig de vitaminer, mineraler och antioxidanter som är livsviktiga för att kroppen ska fungera som den ska.

7. Minska intaget av alkohol och kaffe
Många tror förtvivlat att kaffe och alkohol egentligen borde exkluderas totalt ur deras liv i takt med att man blir äldre. Så är det inte! Det är däremot viktigt att noggrant se över sina vanor och försöka minska på intaget. Levern fungerar inte på samma sätt som den gjorde när man var 20, tyvärr, och kroppen blir alltmer sårbar.

Att dricka kaffe och vin i måttliga mängder är däremot en hälsofördel enligt många forskare, så du behöver inte sluta helt.

8. Meditera
I takt med att vi blir äldre kan hjärnan kännas mer luddig och inte lika skarp som den var när man var 20 och 30. Detta går att motverka genom att meditera - 5 minuter om dagen räcker. Luta dig tillbaka och försök att lugna sinnet genom att låta tankarna vandra fritt.

9. Håll kontakten
Med familjen och jobbet i fokus är det lätt att glömma bort sina vänner. Helt förståeligt - men tänk efter en gång innan du avfärdar dina vänskapsrelationer. En studie från Harvard visade tidigare i år på att kvalitén på våra relationer är avgörande för vår fysiska och mentala hälsa. Betydelsen av dessa relationer var till och med viktigare än gener eller valet av livsstil. Så lyft på luren och se till att du har tid för dina gamla vänner - de kommer att förbättra din livskvalité enormt.

10. Ha ett mål
Slutligen - att känna att man jobbar för någonting är avgörande för motivationen och livsglädjen. Ditt personliga mål behöver inte vara stort eller ambitiöst, det väljer du själv. Fokusera på något att se fram emot i livet och bestäm dig för att jobba för det.

Kanske kan du börja med att välja en av punkterna i den här artikeln?

Källa.

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen