Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Foto: Pexels.
Hälsa

Julbordets 5 värsta bovar

SPG:s hälsoexperter Mia Clase och Lina Nertby från Food Pharmacy berättar hur man ska tänka kring julbordet.

Julen står snart för dörren och vi märker hur det börjar dimpa ner allt fler frågor på bloggen om hur vi tänker kring julbordet. Ska man äta allt, inget eller mittemellan? Vilka är de värsta bovarna? Hur resonerar vi?

Annons
X

För oss personligen har julen blivit mer och mer hälsosam för varje år – från matkoma och tallrikar fyllda till bredden av köttbullar, revbensspjäll skinkmackor, blir vi nu mer behagligt mätta av fisk, kålsallader och nötpatéer. Här nedan har vi listat våra bästa fem bästa budord för att våra goda bakterier i tarmen också ska få en fröjdefull jul.

Budord 1. Fokusera på vad du ska äta snarare än på vad du ska utesluta
Lätt som en plätt. Favorisera salladerna och grönsakerna på julbordet framför korven och skinkan. Blanda helst tre färger av grönsaker eftersom antioxidanterna i de olika färgerna förstärker varandras positiva egenskaper.

Budord 2. Ät långsamt och tugga noggrant
Ett stort problem generellt och i synnerhet på julen, är att vi äter alldeles för stora mängder mat (och det är inte bara dåligt för vår hälsa utan gör oss också trötta vilket kan vara lite tråkigt för bordsgrannen). Tricket är att tugga långsamt. När vi kastar i oss julmaten är det lätt att överäta eftersom det tar ett tag innan mättnadskänslan kommer. Många näringsämnen kräver dessutom att vi tuggar omsorgsfullt för att kroppen ska kunna ta upp näringen.

Budord 3. Lär dig själv och barnen att mysa utan socker
Ställ fram mycket nötter och frukt på gottebordet, och byt ut Alladinasken mot choklad med högre kakaohalt. Om man gillar metaforer så skulle man kunna säga att kakao är naturens alldeles egna uppåttjack eftersom det innehåller två substanser som är kända för sin stora kapacitet att höja sinnesstämningen. Och det är ju väldigt passande på julafton!

Budord 4. Rör på dig ofta
Ta ut hela familjen på en härlig promenad efter julbordet, det hjälper till att sänka blodsockret och gör att vi känner oss lite piggare och fräschare. Har du ännu högre ambitionsnivå än så kan du så klart ta en promenad även före julbordet. Det förbättrar faktiskt förbränningen resten av kvällen.

Budord 5. Njut, och var inte för hård mot dig själv. För det är viktigast av allt.
Var du än befinner dig på din hälsoresa så vill vi ta tillfället i akt att påminna dig om tarmflorans sista budord: att njuta. Julafton äger som bekant bara rum en gång per år så vad och hur mycket du äter just den dagen spelar ingen större roll för din hälsa. God jul!

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen