Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Perfect Guide

Elin af Klintberg: Hur skyddar man unga tjejer i influensatider?

På med munskyddet, fram med handspriten – det är influensatider. Och en särskilt utsatt riskgrupp är tjejer i tonåren med ett immunförsvar som inte ännu är rustat för detta aggressiva virus. Pratar jag möjligtvis om vinterkräksjukan? Nästan, det är nämligen lätt att få kväljningar när man ser hur cyniskt vissa företag sprider smittan.

Annons
X

Jag pratar förstås om influencer marketing, detta marknadsföringsbegrepp som myntades 2016, men som först i år exploderar som en skvättande nysning. Begreppet syftar på en person som genom sina sociala medier påverkar en annan persons uppfattning, beteende och köpbeslut. Som av en händelse är det nästan uteslutande unga kvinnor som jobbar som influencers och ännu yngre tjejer som är deras följare och tillika målgrupp.

Det är lätt att föreställa sig hur snacket går på marknadsavdelningar, ivrigt påhejade av medie- och reklambyråer: "Fan, vi måste nå de där åtråvärda unga, fräscha människorna och de här med influencers verkar ju hett och kostnadseffektivt."

Och visst, det stämmer att millennials hellre följer personligheter än företag, men det känns onödigt att dumförklara en hel generation. Ena veckan säljer nämligen influencern en sak, andra veckan går de till konkurrenten och säljer något helt annat. Gemensamt för de sponsrade inläggen är dock att de ofta är illa formulerade presstexter saxade direkt från varumärkets hemsida.

Informationen som levereras är inte sällan helt okritisk och utan varken större om- eller eftertanke. Det finns ingen äkthet, bara ett utbyte av pengar. Lite som en uppdaterad version av skyltfönstrets stela skyltdocka.

Hur trovärdigt är det egentligen? Som företag bygger man ju inte en relation med sina kunder genom snabba one night stands, utan genom ett långsiktigt arbete där man visar var man står och vart man ska. Det enda man berättar med sitt idoga samarbete med influencers är att man lyckats hångla upp ännu en it-tjej i livsstilsbranschen och för det betalat sjukt mycket pengar, i dag kostar ett sponsrat inlägg mellan 5 000 till 200 000 kronor beroende på influencer och räckvidd.

Missförstå mig rätt: jag försöker verkligen inte sparka på de tjejer som väljer att jobba som influencers (för många är det ett hårt heltidsarbete som man aldrig kan ta ledigt från). Snarare ser jag fenomenet som en oroväckande tendens i samhällsutvecklingen som piskas på av cyniska företag som vill kräma så mycket pengar som möjligt ur unga människors plånböcker. Det visar också på bolagens desperata rädsla att missa det senaste tåget och chansen att fånga framtidens konsumenter.

Ni har sett bilderna: influencern poserar med snett huvud och putande mun i drypande läppglans, portömmande ansiktsmask eller i tajta jeans. Under ligger den generiska presstexten. Det är ingen överdrift att påstå att 90 procent av dessa sponsrade inlägg handlar om smink och mode där utseende och yta är allt. Det är selfies och självbedrägeri i en härlig kompott.

Ikväll ska jag prata ännu en gång med min fina tweenie till bonusdotter som slaviskt följer vissa Instagram- och Youtubekonton och därefter formulerar sin långa önskelista till jul. Förmodligen kommer det inte leda till något alls, men det är vårt jäkla ansvar att förse barnen med åtminstone en liten dos motgift tills de förstår sambandet mellan kritiskt tänkande och konsumtion. Något heltäckande vaccin mot säsongens influensa finns ännu inte i sikte, men så fort det kommer ställer jag familjens samtliga ungar i kö.

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen