Annons
X
Annons
X

Wennerholm underkänner tunnelbanebehov

Stockholm ska bli en spårvägsstad. Det menar trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M), som nu valt att bryta tystnaden. I en intervju med SvD säger han att han tvivlar på beräkningarna av tunnelbanans lönsamhet. ”Det finns ingen spårinvestering som går med plus”.

Efter nio dagars påstötningar, senaste vid Mälardalsrådets konferens i Stockholm i onsdags, fick SvD till slut en intervjutid med trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) – men bara med en reporter och utan fotograf, så bilden togs inte vid intervjutillfället.

Efter nio dagars påstötningar, senaste vid Mälardalsrådets konferens i Stockholm i onsdags, fick SvD till slut en intervjutid med trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) – men bara med en reporter och utan fotograf, så bilden togs inte vid intervjutillfället. Foto: TOMAS ONEBORG

Inom ett par veckor ska landstingets politiker fatta beslut om tunnelbana eller spårväg ska byggas till storsjukhuset Nya Karolinska. Men redan nu står det klart att trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) inte vill se någon förlängning av tunnelbanans gröna linje.

Är tunnelbanan färdigbyggd?

– Ja, i det korta perspektivet, för under den här planperioden gäller det att satsa 14 miljarder på att renovera det vi har. Det finns ingen fysisk möjlighet att inom några år vare sig ta fram planer eller börja bygga, säger Christer G Wennerholm (M).

Annons
X

SvD har i en serie artiklar berättat om hur Stockholm växer rekordartat, samtidigt som det blir allt trängre i tunnelbanan. Vid flera tillfällen har Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd i Stockholms län, fått möjlighet att uttala sig om kollektivtrafikens framtid. Varje gång har han avböjt att intervjuas.

Efter nio dagars påstötningar, senast vid Mälardalsrådets konferens i Stockholm i onsdags, fick SvD till slut en intervjutid.

Christer G Wennerholm tycker att diskussionen om spårvagn kontra spårvagn är missvisande. Han pekar på att en utbyggnad av tunnelbanan finns med efter 2021, med bland annat en förlängning av blå linjen till Nacka och Barkarby.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Tunnelbanan finns ju med i det långa perspektivet. Och vi har också tillsammans med Sten Nordin (M) diskuterat hur vi fullföljer uppgörelsen i Stockholmsöverenskommelsen.

    Samtidigt gjorde ni tillsammans ett utspel om att tunnelbanan var färdigbyggd.

    – Ja, absolut, och om att vi tror påen spårvagnsutbyggnad. Och jag är fullständigt övertygad om att Stockholm i framtida generationer kommer att bli en spårvagnsstad igen. Jag tar intryck av vad politiker, beslutsfattare och tekniker argumenterar för runtom i världen.

    Jag är fullständigt övertygad om att Stockholm i framtida generationer kommer att bli en spårvagnsstad igen.
    Christer G Wennerholm, trafiklandstingsråd (M)

    Beräkningar från KTH visar, som SvD tidigare berättat, på stor samhällsekonomisk lönsamhet för tunnelbanan. En förklaring är tunnelbanans kapacitet. Även SL:s egen förstudie för tunnelbanan till Nya Karolinska visar på en stor samhällsekonomisk vinst.

    – Det tror jag inte. SL:s vd Göran Gunnarsson säger att han vill prata med KTH för att se deras beräkningsunderlag. Det finns ingen investering av vare sig vägar eller spår som överhuvudtaget går med plus.

    Men om tunnelbanan visar sig vara mest samhällsekonomisk lönsam, varför då inte bygga vidare på den?

    – Vi har fortfarande inte sett någon riktig kalkyl på vad en tunnelbaneutbyggnad exempelvis till Nacka kostar. Göran Gunnarsson säger att debatten kommer att bli helt annorlunda när beslutsfattare, allmänhet och väljare får se den verkliga prislappen.

    Vid sidan av rollen som trafiklandstingsrådet är Christer G Wennerholm ordförande i Spårvagnsstäderna, en organisation för spårvägslobbyn där branschföretag och lokalpolitiker möts. ”Hårresande”, tyckte korruptionsforskaren Andreas Bergh. Wennerholm själv ser inga problem med sina dubbla roller.

    – Det gör att vi får så bra underlag som möjligt så att vi kommer i mål med bra upphandlingar. Och att vi får rimliga priser. Det är det vi samarbetar kring.

    Ser du att det skulle kunna finnas någon korruptionsrisk här?

    – Nej, det gör jag ju inte. Företagen och medlemmarna umgås inte på det sättet.

    En av medlemmarna, Stockholms spårvägar, fick 2010 genom en direktupphandling utan konkurrens ett trafikavtal med SL för att köra trafiken på Spårväg City.

    Varför gjordes en direktupphandling?

    – Det var ju för att vi skulle få igång trafiken när det var möjligt.

    Det är ju inte lagligt att göra en direktupphandling på det sättet.

    – Jo, som det är gjort kan jag inte se att det skulle vara olagligt. Men i normalfallet är det ju så att vi upphandlar allt. Och då är ju olika operatörer med och lägger bud.

    Varför valde ni att kringgå lagen om offentlig upphandling i det här fallet?

    – Du kan inte säga att vi kringgått den, eftersom vi har gjort en direktupphandling. Du har möjlighet att göra en direktupphandling under väldigt speciella omständigheter.

    Sedan 2009 har Stockholms befolkning passerat två miljonersstrecket. Och kapaciteten för tunnelbanan slår i taket på nästan samtliga linjer. Men Christer G Wennerholm ser flera kollektivtrafiklösningar som kan lösa problemen. Ändå ligger bygget av nya tunnelbanelinjer långt fram i tiden.

    – När Stockholm växer så kommer också kollektivtrafiken att växa. Då kommer vi att köpa in bussar och bygga spårvagnar. Och när vi sitter här en dag, när jag går med rollator, så skulle jag inte bli förvånad om någon med mitt uppdrag rentav fattar beslut om att bygga nya tunnelbanor.

    Annons
    X

    Efter nio dagars påstötningar, senaste vid Mälardalsrådets konferens i Stockholm i onsdags, fick SvD till slut en intervjutid med trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) – men bara med en reporter och utan fotograf, så bilden togs inte vid intervjutillfället.

    Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 2

    Nya spårvägen city i Stockholm, även kallad NK expressen. 


    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X