Annons
X
Annons
X
Motor
Krönika

Jonas Fröberg: VW har börjat justera svenska ägares bilar

Utsläppsskandalerna i bilindustrin
Volkswagenbilar i en bilhall.

Volkswagenbilar i en bilhall. Foto: Tomas Oneborg

Vad händer egentligen i Volkswagens dieselskandal?

Svaret är att Volkswagen i Sverige nu försiktigt börjat ta in bilar för åtgärder. I de flesta fall, 1,2- och 2-litersmotorer, rör det sig om en mjukvaruuppdatering. På ren svenska: Fuskmjukvaran som gjort att bilar släppt ut mycket mer kväveoxid på vägen än i labbtesten byts ut. I vissa fall, 1,6-litersmotorer, handlar det om ett större ingrepp i motorns luftintag – det ska ta en timme.

Den stora frågan som forskare frågat sig är om Volkswagen ska lyckas bibehålla körbarhet och bränsleförbrukning. VW Sverige säger att bolaget utgår från det – efter att tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen gjort tester, som gäller formellt i hela Europa. Dock håller motortidningar på med egna tester, vilka ska bli mycket intressanta att följa.

Annons
X

Allt började som en viskning i september förra året, men efter bara några dagar stod det klart att Volkswagen fuskat med kväveoxidutsläppen på 11 miljoner bilar världen över.

I USA, med hårdare kväveoxidkrav, fick först de drabbade 600 000 kunderna ersättning på 1 000 dollar – som en hövlighetsakt, innan VW skulle komma överens med amerikanska Naturvårdsverket, EPA, om åtgärder på de drabbade bilarna. Men där har diskussionerna fastnat. EPA har hittills ratat alla VW:s förslag.

I Europa är alltså åtgärderna redo att rullas ut – men kunderna får ingen ersättning, vilket är oerhört dåligt.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Bolaget Volkswagen håller nämligen på att bygga förtroende – och skakas ännu i sina grundvalar. Förra fredagen beslöt bolagsledningen att skjuta upp Volkswagens klassiska årliga ”årsresultatkonferens” den 10 mars då företagsledningen brukar mingla med journalister i Berlin. Även generalförsamlingen den 21 april är uppskjuten. Båda med mellan fyra till sex veckor. Anledningen är enkel: Man måste få ordning på kostnaderna. Hittills har man satt av 6,7 miljarder euro. En sak vet vi: Det kommer inte att räcka.

    På VW inväntar man också den stora interna undersökning som beräknas komma med en delrapport i slutet av april.

    En annan svallvåg av dieselskandalen sköljer just nu över svenska Scania, helägt av Volkswagen. I veckan gick Volkswagens chef för tunga fordon, Andreas Renschler, ut på nyhetsbyrån Reuters och öppnade för att notera Scania, MAN och Volkswagens lastbilrörelse på börsen. Därmed öppnar han för att både skära de starka banden med moderbolaget och att finansiera en expansion i Nordamerika som Volkswagens tunga fordon vill göra.

    En sak är säker: Allt kan hända ännu.

    Annons
    Annons
    X

    Volkswagenbilar i en bilhall.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X