Annons
X
Annons
X
Kultur
Krönika

Madelaine Levy: Tänk så lätt det var att rubba SD:s världsbild

(uppdaterad)

En av de viktigaste orsakerna till Sverigedemokraternas framgångar är att de lyckas förmedla en stark bild av verkligheten, eller rättare sagt två parallella bilder. Å ena sidan barndomens ”perfekta” Sverige, där solen aldrig gick ner, blonda barn ständigt sprang i högt gräs och alla dörrar kunde lämnas öppna eftersom ingen någonsin gjorde några inbrott. Å andra sidan det mörka framtida Sverige där de stora stygga invandrarna förvandlat nationen till en farlig plats där ingen vågar gå genom mörka förortstunnlar och alla försöker roffa åt sig av varandras välfärd.

Inget annat parti, ingen institution, inga medier, inget företag – vare sig till höger eller till vänster – lyckas så vitt jag kan se få samma genomslag för sin världsbild. Om det så gäller hemsidor och sociala medier-närvaro eller gamla hederliga metoder som torgtal och broschyrer. Svenska politiker är inte osynliga, men deras kontakt med medborgarna ägnas framför allt åt att, på ett ofta grovt förenklat språk, dela med sig av åsikter i enskilda frågor och attackera motståndares förhållningssätt. Mycket litet av kommunikationen kretsar kring att förmedla en greppbar vision. För att ett framgångsrikt, blandat, progressivt och öppensinnat Sverige ska måla upp sig för medborgarnas ögon krävs kreativitet, språklig rikedom och bildsinne. Av sådant ser vi idag mycket lite. Kanske för att den visionen inte riktigt finns, ens i människors fantasi. Kanske för att uttrycksmedlen saknas. Tomt har det i alla fall varit.

Fram tills nu.

Annons
X

I veckan kom företaget Volvos nya reklamfilm. I ett estetiserat Göteborg vaknar familjer och skrattar tillsammans vid frukostbordet. De åker till jobbet i motorvärmda bilar, eller med praktisk kollektivtrafik. De går till arbetet i en framtid som redan finns, där robotar sköter de tunga uppgifterna medan människorna skrattar, pratar och bidrar med viktiga idéer.

Foto: Volvo Cars Sverige

Självklart visar reklamfilmen upp en förskönad verklighet, det ligger i dess natur. Människorna vi ser i bild är förvisso riktiga Volvo-anställda, men det är säkert inte så roligt att arbeta i företaget som man vill låta påskina. Förvärvsarbete är tungt och stressigt i dagens effektiviserade företagsklimat. Särskilt om det ska kombineras med familjeliv.

Men ändå, här finns den faktiskt. Bilden av människor i allsköns nyanser från allsköns kulturer som gemensamt blickar ut över en isig stad, där även de mörkaste av dem kör dyra bilar. Människor som tittar på sina barn med samma glitter i blicken oavsett hur frukosten är kryddad. Som pulsar i samma snö. Som skrattar åt samma skämt. Som är del av samma framgångsrika projekt. Och som förmodligen skulle stötta varandra om det projektet fick sig några törnar.

Orden i slutet av filmen säger egentligen allt. Volvo, kanske det svenskaste vi har, är inte längre ”Made by Sweden” utan ”Made by Croatia”, ”Made by Greece”, ”Made by Belgium”, ”Made by Finland”, "Made by Poland" och så vidare. Med andra ord ”Made by people”. Helt oavsett bakgrund och hudfärg.

Tänk, att det är så lätt, om någon bara använder lite fantasi.

Foto: Volvo Cars Sverige Bild 1 av 1
Annons
X
X
X
X
Annons
X