Annons
X
Annons
X

Volvos vd: Ingen anledning spekulera om avyttring

Nye vd:n Martin Lundstedt städar i AB Volvos ledning. Varje lastbilsmärke blir eget resultatområde vilket kan tolkas på två sätt: Urstarkt fokus på lönsamhet. Eller att klä upp brudens delar för försäljning.

Foto: Anna Svanberg

Lastbils-Jesus. Så brukar han kallas, 48-årige Martin Lundstedt som rekryterades från Scanias vd-stol till ett spretigt AB Volvo. Efter tre månaders inkörning sätter nu Mariestadssonen ner foten i en koncern hårt pressad att bli mer snabbfotad, lönsam – och kanske mindre spretig.

Han lanserar en helt ny organisation, som det tycks specialanpassad för just de tre frågorna.

Den stora skillnaden är att de fyra lastbilsmärkena, Volvo, Renault, UD och Mack bryts ut och bildar helt egna resultatområden där varenda krona ska synas. Även det starkt ifrågasatta Construction Equipment är eget resultatområde.

Annons
X

– Vi vill följa lönsamhets- kostnadsutveckling i respektive varumärke och kunna följa upp de investeringar vi gör på ett tydligt sätt. Vi vill också se till att vi har en bra uppställning att möta kunder lokalt i olika regioner, säger Martin Lundstedt till SvD Näringsliv.

Han poängterar att varje märke ska stå på helt egna ben – på kort och lång sikt.

Lundstedts fordonskoncern står nu på randen till en ny fas: Efter företrädaren Leif Johanssons inköp av diverse verksamheter globalt, via Olof Perssons besparingsprogram på 10 miljarder kronor, som han nästan hann i mål med. Till i dag, när lönsamheten måste upp. Helst snabbt – i ett läge där stora marknader som Nordamerika och Kina faller. Finansmannen Christer Gardells bolag Cevian är störste ägare med 10 procent. Och pressar på. Lägg till att Industrivärdens Anders Nyrén, som förespråkade ett sammanhållet Volvo, sparkats ur styrelsen.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det Lundstedt inte säger är att organisationsförändringen teoretiskt förenklar att avyttra verksamheter, som det spekulerats om.

    Kan man tolka det som att det är närmare utförsäljning av någon verksamhet?

    – Jag tycker inte att man ska göra det i det här läget. Vi har bedömt att den uppställning vi har nu är en bra för Volvogruppen för att serva kunderna och skapa förutsättningar för att varumärken och affärsområden ska ha en bra intjäning. Det är så vi ser det just nu. Det finns ingen anledning att spekulera i något annat.

    Men det blir väl lättare att avyttra?

    – Det blir lättare att bedöma det jag sa: Att vi har en tillräckligt bra position för våra varumärken och affärsområden.

    Känner du press att få upp lönsamhet, och då inte bara underliggande, utan konkret?

    – Jag har en oerhört stark drivkraft och känner mig energifylld.

    Han skrattar till.

    – Man har den här känslan, varför måste man sova sex timmar i natt? Kan man inte köra vidare.

    Alla linjefunktioner i ledningen besätts nu av män. Endast två av ledningsgruppens tretton (tidigare tio) medlemmar är kvinnor, som återfinns på exakt de stabsfunktioner som normalt besätts av kvinnor: HR och juridik.

    Var det svårt att hitta kvinnor till linjebefattningar?

    – För mig är det ett högt prioriterat område, vi har ett antal väldigt duktiga kvinnor i organisationen även på linjebefattningar. Men frågan gäller både kvinnor och att få en global spegling av organisationen, som ju är global.

    Varför har du misslyckats nu?

    – Man kan alltid komma tillbaka till branschens historia, men hundra dagar in i jobbet kan jag konstatera att vi har ett antal duktiga kvinnor i linje- och specialistfunktioner. Det är bara hårt arbete som gäller nu, att driva detta, att ha det på agendan. Jag tycker att det är en jätteviktig fråga.

    Hur märks förändringen konkret ute i organisationen?

    – Man kommer att se en förenkling i strukturer när det gäller närhet till kund och de besluten. Jag är övertygad om att vi har hela organisationen med oss.

    En nyhet är att de två koncerngemensamma funktionerna produktion, teknikutveckling nu fått sällskap med inköp, vars chef även flyttas in i ledningsgruppen. En annan nyhet är också att den erfarne finanschefen Jan Gurander, som var tf vd under hösten, lyfts upp och både blir vice vd och strategiansvarig för koncernen.

    Volvos B-aktie hade vid lunchtid på onsdagen gått upp 0,5 procent på en annars fallande börs. AB Volvo presenterar sitt resultat för 2015 den 5 februari.

    Foto: Anna Svanberg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X