Annons
X
Annons
X

Svängigt på börsen för Volvo efter rapporten

Fordonstillverkaren AB Volvo redovisar ett svagt resultat och sämre orderingång än väntat för fjärde kvartalet 2014 i spåren av en pressad lastbilsmarknad i Nordamerika och Brasilien. Utdelningen blev samma som i fjol men under analytikernas förväntningar. Rapporten mottogs positivt på börsen inledningsvis och aktien lyfte med 2,5 procent för att sedan hastigt falla tillbaka till strax över nollstrecket.

Q4-rapporter 2015
Volvos vd Martin Lundstedt.

Volvos vd Martin Lundstedt. Foto: Anna Svanberg

Lastbilskoncernen Volvos redovisade ett rörelseresultat, exklusive omstruktureringskostnader, på 5 382 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2015.

Resultatet lyckades därmed inte nå analytikernas väntade justerat rörelseresultat på 5 739 miljoner kronor, enligt SME Direkt sammanställning inför rapporten.

Rörelsemarginalen blev 6,8 procent för kvartalet. Väntat var en marginal på 7,1 procent.

Annons
X

Försäljningen uppgick till 79,6 miljarder kronor för perioden. Här låg SME Direkts konsensusprognos på 80,8 miljarder kronor.

Styrelsen föreslår oförändrad utdelning om 3:00 kronor per aktie (3:00). Här låg analytikernas förväntningar på en utdelning om 3:12 kronor per aktie, enligt SME Direkt.

På Stockholmsbörsen togs rapportbeskedet med glädje och den mer omsatta B-aktien handlades upp 2,5 procent vid 9.15-tiden.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Bland segmenten uppvisade Lastbilar bäst rörelsemarginal på 9,3 procent. Marginalen för Anläggningarmaskiner, Bussar och Volvo Penta landade på -1,7, 4,5 respektive 6,3 procent.

    I Europa fortsatte efterfrågan att stärkas medan Brasilien hade en försvagad utveckling.

    I spåren av den nya lägre efterfrågan i Nordamerika och Brasilien, kommer Volvo under första kvartalet att anpassa lastbilsproduktionen därefter, uppger Volvos vd Martin Lundstedt i rapporten.

    Resultatet präglas också av negativ påverkan från en avsättning för förväntade kreditförluster i Kina om 158 miljoner kronor i division för anläggningsmaskiner VCE. Det följer på tredje kvartalets väntade kreditförlustavsättningar i Kina på nästan 300 miljoner kronor.

    Orderingången på lastbilar uppgick till 49 088 under kvartalet. För ett år sedan var orderingången 61 222 lastbilar under motsvarande period. Analytiker hade i genomsnitt väntat sig en orderingång på 50 104 lastbilar.

    Orderingången för lastbilar under fjärde kvartalet minskade med 20 procent. Nedgången drevs dock främst av Nordamerika där marknaden försvagades och där orderingången var exceptionellt god under det fjärde kvartalet 2014.

    "Produktionsnedskärningar kommer att implementeras i Nordamerika under det första kvartalet 2016 för att möta inbromsningen i marknaden och den förväntade lagerminskningen hos återförsäljare", uppger Volvo.

    I Sydamerika gick orderingången ned 36 procent.

    "I Brasilien kommer produktionen att anpassas ytterligare till den försvagade efterfrågan", heter det i rapporten.

    Volvo sänker sin prognos för lastbilsmarknaden i Nordamerika 2016, precis som analytikerna hade väntat. För den nordamerikanska marknaden väntas antalet fordon uppgå till 260 000 i år, ned från tidigare prognos om 280 000 fordon.

    Även bedömningen om Brasilien justeras ned och väntas omfatta 35 000 fordon, jämfört med väntade 40 000 fordon.

    Samtidigt görs vissa höjningar för marknaderna i Europa och Kina. För den europeiska marknaden tror bolaget nu kommer att omfatta 280 000 fordon 2016, motsvarande en höjning med 5 000 fordon. För tunga lastbilar i Kina höjs marknaden med 30 000 fordon till 555 000 fordon.

    Volvo sänker även marknadsprognosen för anläggningsmaskiner, CE, i Nordamerika. Tidigare väntades en tillväxt mellan -5 till +5 procent. Nu justeras prognosintervallet till 0 till -10 procent. För Kinas del väntas CE-marknaden minska med 10–20 procent.

    En prognos som Volvo står fast vid är dock att CE-marknaden i Sydamerika och Asien (exklusive Kina) landar mot 0 till -10 procent. För Europa är prognosintervallet -5 till + 5 procent, vilket också är en upprepning.

    Volvos strategiska program, att kostnaderna i lokala valutor under 2016 vara tio miljarder lägre än 2012 års kostnadsnivå, går enligt plan.

    Annons

    Volvos vd Martin Lundstedt.

    Foto: Anna Svanberg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X