Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Kommentar

Jonas Fröberg: Volvo försiktigt på rätt väg

Q4-rapporter 2015

Upp och nedvända världen. AB Volvo missade vinstförväntningar men aktien gick upp. Nu möter nye vd:n Martin Lundstedt ett tufft 2016 där allt pekar på ett sämre resultat än förra året. Ändå är Volvo på rätt väg.

Martin Lundstedt.

Martin Lundstedt. Foto: Anders Wiklund/TT

När Volvo svänger, svänger Sverige. Så beskrev Pehr G Gyllenhammar Volvo pompöst i början av 80-talet. I dag är det andra takter: När världsekonomin svänger, svänger världens enda riktigt globala tunga fordonstillverkare – Volvo.

Just de ekonomiska skillnaderna mellan världsregionerna stod isande klart på fredagsmorgonen. Då premiärsvingade sig nye vd:n Martin Lundstedt upp på podiet i Tändstickspalatsen i centrala Stockholm och levererade resultatet för det fjärde kvartalet.

Han fick godkänt och aktien steg – trots att Volvo missade analytikernas förväntningar. Helårets rörelsemarginal (exklusive omstruktureringskostnader) landade på goda 8,2 procent. Det kan jämföras med 3 procent förra året.

Annons
X

En snabbgenomgång visar att anläggningsmaskinerna, som står för en femtedel av omsättningen, blödde i fjärde kvartalet och tappade omsättning på grund av stora tapp i Kina, Ryssland och Brasilien. Dock gjordes försiktig vinst på helåret.

Men det är lastbilsdelen som står för sju tiondelar av koncernens omsättning som är klart viktigast: Försäljningen stod still totalt sett med ett friskt Europa som kompenserade för ett Nordamerika där nettoorderingången sjönk hela 58 procent det fjärde kvartalet.

Lastbilarnas vinstmarginal för 2015 blev ändå 10,1 procent, den högsta på många år – allt med ett god kassaflöde och mycket låg skuldsättning.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men trots det: Prognosen framåt är en rysare: Nordamerikamarknaden för lastbilarna beräknas gå ner 14 procent i år och Brasilien väntas falla 16 procent från redan låga nivåer. Kina (som tappade en fjärdedel av sin lastbilsmarknad 2015) står med övriga Asien och stampar. Även hos anläggningsmaskiner finns få och osäkra ljus i tunneln.

    Volvo har tidigare varit långsamma på att möta just svängningar. Nu kommer Lundstedt stora test: I USA ska nu produktionen snabbt ner 30 procent inklusive personalneddragningar och ännu mumlades det bara om detaljer kring detta.

    För att få ökad lönsamhet presenterar Martin Lundstedt ingen mirakelmedicin utan...trumvirvel...en organisationsförändring! Den kom i dagen för en vecka sedan där de fyra lastbilsmärkena Volvo, Renault, Mack delas in i egna affärsområden där varenda krona ska räknas.

    Bakgrunden är att Leif Johansson, koncernchef mellan 1997 och 2011, köpte bolag runt om i världen och fördubblade omsättningen. Fram till 2011 var verksamheterna i princip ointegrerade, med magra vinstmarginaler. Efterträdaren till Leif Johansson, Olof Persson sparade 10 miljarder kronor, slog samman alla lastbilsmärken för att få till just synergier i allt från overheadkostnader till produktutveckling. Det blev som att skaka ett getingbo kraftigt – och Olof Persson fick sparken sedan han inte fått alla med sig.

    Nu kan Martin Lundstedt skörda frukterna av besparingarna och han vrider tillbaka organisationspendeln, men bara till en del; han behåller integrerade inköp och produktutveckling men trycker ner ansvaret att få upp lönsamhet på märkescheferna. Vi ska komma ihåg att såväl Mack som Renault har tappat marknadsandelar – för att inte tala om sorgebarnet UD Trucks i Japan.

    Frågan är om organisationsförändringen räcker. Menade Lundstedt allvar skulle han särredovisa varje märkes siffror. Det gör han inte – anledningen ska vara att organisationen måste få en vettig chans att sätta sig.

    Men med tanke på de dystra framtidsutsikterna på i princip alla marknader utom – och att det alltjämt finns ägarröster (läs Christer Gardell) som vill ha snabb förbättring – och kan vilja trycka ut anläggningsmaskiner ‚ skulle han kanske ha göra det. Men trots är Volvo på rätt väg.

    Annons

    Martin Lundstedt.

    Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X