Annons
X
Annons
X

Volvo efter på elbilar – kan bli vinnare i längden

Hela bilbranschen försöker nervöst tajma in den elbilsvåg som spås komma. Volvo personvagnar är sena på bollen och står utan de rena elbilar som flera konkurrenter tagit fram.

– Volvos väg kan ändå vara rätt, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Hållbar motor
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i samband med att nya S90-modellen visades upp i december.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i samband med att nya S90-modellen visades upp i december. Foto: Anna Svanberg

Nyregistreringarna av elbilar och laddhybrider ökade med 84 procent under förra året. Visserligen sker ökningen från låga nivåer, men takten är hög. Flera bilföretag har satt ett vått finger i luften och spår att marknaden kan växa. BMW har redan börja sälja sin i-serie, Nissan har sin Leaf och Ford har sin helt eldrivna Focus – för att ta några exempel.

Volvo har efter en lång tids ratande av den rena elbilen svängt om och beslutat att ha en elbil i sitt sortiment år 2019.

– Volvo är sena. Men de närmaste 10-15 åren kommer dieselmotorer fasas ut till förmån för små bensinmotorer med successivt större batteripack. Där är Volvo med sina laddhybrider i stället lite före, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, och utvecklar:

Annons
X

– Nya Volvo XC90 väger runt två ton och har trots det en fyrcylindrig motor, jämfört med konkurrenterna som har stora sexcylindriga motorer eller stora bensinmotorer. Volvo möter effektbortfallet med en batterilösning.

Volvo har också ett övertag hos el-intresserade kunder jämfört med de konkurrenter som har byggt sitt varumärke på rejäla motorer, menar Engellau.

– BMW:s varumärke bygger på sexcylindriga motorer och körglädje och även Mercedes hela strategi bygger på kraftfulla motorer.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm, menar att hela bilbranschen funderar på när de ska gå in på den rena elbilsmarknaden för att kunna surfa på den eventuella elbilsvågen.

    – Det har varit oklart om elbilar kommer ta över helt och hållet eller om man ska ha laddhybrider. Exempelvis Volkswagengruppen har satsat på alla alternativ, eftersom man inte vet vad som slår igenom. För Volvo kan det vara lite tryggt att få draghjälp av konkurrenter, säger han.

    Martin Sköld menar att flera faktorer pekar på att rena elbilar kommer att bli det helt dominerande trafikslaget framöver.

    – Bland annat har Kina fått en rik medelklass och har samtidigt stora miljöproblem. Bensinbilar och dieselbilar får inte köra överallt, så med en elbil kan kunden köra utan begränsningar.

    Kina är en viktig marknad för Volvo. Men Hampus Engellau tror ändå att försäljningsvolymerna av rena elbilar kommer fortsätta ligga på ganska låga nivåer några år till, eftersom efterfrågan växer utifrån låga nivåer.

    – Optimistiska prognoser pratar om 10 procent globalt inom 10-15 år. Jag tror i och för sig att det kan gå snabbare, men Volvos väg kan ändå vara rätt. Sen finns det ett visst prestigeinslag i att kunna erbjuda en ren elbil.

    Sett över en tioårsperiod har bilindustrin gjort motstånd mot övergången till eldrivna bilar, menar Hampus Engellau. Lobbyorganisationer har pressat politiker att ta hänsyn till alla arbetstillfällen inom motorutveckling.

    – I stället har bilindustrin mött efterfrågan med att göra bilarna renare. Det som har tvingat bilindustrin att komma ut med rena elbilar är till stor del Teslas framgångar.

    Inte bara Tesla inkräktar på den klassiska bilindustrin – både Google och Apple smider planer på att bygga elbilar. Även om Tesla har fått rollen som lite av bilindustrins Spotify så finns det rum för fler uppstickare, menar Martin Sköld.

    – Den kunskap som bilindustrin har tagit fram under lång tid behöver inte längre vara en tillgång. Teknikskiftet öppnar upp en bransch som tidigare varit svår att gå in i.

    Få SvD Näringslivs dagliga nyhetsbrev

    Anmäl dig här

    kundservice.svd.se

    Nominera din entreprenörsfavorit till SvD Affärsbragd!

    Vem förtjänar årets entreprenörspris? Tyck till!

    svd.se
    Annons
    Annons

    Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i samband med att nya S90-modellen visades upp i december.

    Foto: Anna Svanberg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X