Annons
X
Annons
X

Här är vinnarna och förlorarna på det låga oljepriset

Det fallande oljepriset skapar både vinnare och förlorare. Företag som arbetar med transporter, som flygbolagen, är givna vinnare. Bolag inriktade på råvaror är förlorare.

Bild 1 av 8

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

SAS har precis som alla andra flygbolag kunnat dra nytta av det fallande oljepriset som gör att kostnaden för flygbränsle går ned.

Men nedgången har inte slagit igenom fullt ut eftersom bolaget, precis som konkurrenterna, säkrar priset mot framtida svängningar. Dessutom har kronans tidigare försvagning mot dollarn gjort att nedgången inte blivit så stor i kronor räknat.

Ibland gör säkringarna att flygbolagen undviker oväntade kostnader när priset på flygbränsle går upp. Den här gången, när bränslepriserna gått ned, har det lett till att bolagen inte fullt ut kunna dra nytta av prisfallet.

SAS räknar till exempel med att flygbolaget under senaste redovisningsåret, som avslutades 30 oktober, skulle ha fått drygt 1 miljard kronor i lägre kostnader om bolaget köpt bränslet till dagsnoteringar. Nu har bolaget i stället köpt flygfotogen till de priser som man tidigare, när bränslepriset var högre, kom överens om och då har det blivit dyrare.

Foto: Hasan Jamali/AP

Ett exempel på hur det här kan slå är att SAS i november avtalade om framtida leveranser av bränsle. Då låg priset på flygbränsle på 500 dollar per ton. Efter den senaste tidens nedgång av oljepriset har priset för flygbränsle nu gått ned till omkring 300 dollar per ton.

De flesta flygbolag arbetar med att på olika sätt skydda sig mot alltför tvära svängningar i bränslepriset.

– Vi spekulerar inte, vi gör det för att organisationen ska få mer tid att anpassa sin kostym till de förändringar som sker. Efter hand kommer vi ju också att få full utdelning av det låga oljepriset när vi tecknar nya kontrakt på den låga nivån, säger Björn Tibell, ansvarig på SAS för kontakten med investerare.

Hur stor del av bränslet som köps direkt till dagspris jämfört med hur mycket som köps på kontrakt för framtida leverans skiftar hela tiden.

För flygbolagen spelar bränslepriset alltid stor roll. Det står nu, trots det senaste årets kraftiga nedgång, för 22 procent av SAS kostnader. För bolag som har en större andel långdistansflygningar väger bränslet ännu tyngre.

Det kommer att påverka även SAS framöver. Bolaget har varit hårt inriktat mot flygningar inom Europa med långdistansflygningar som ett komplement.

Nu satsar SAS allt mer på långdistansflygningar och har nya plan på väg som ska användas för flygningar till USA och Asien. På de långa flygningarna står bränslet för 30-35 procent av kostnaderna.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 8

Foto: Johan Nilsson/TT

Det lägre bränslepriset har satt sina spår även hos Norwegian. I den senaste rapporten minskade företagets bränslekostnader med 22 procent, jämfört med året före, trots att flygresandet ökat.

Som andra flygbolag har även Norwegian försäkrat sig mot kraftiga svängningar i bränslepriset. När fjärde kvartalet inleddes hade företaget säkrat en tredjedel av kvartalets bränsleförbrukning till ett pris av 680 dollar per ton.

Det skulle visa sig bli betydligt över hur priset sedan faktiskt kom att ligga och nu är det nere på omkring 300 dollar per ton. Samtidigt var drygt en tredjedel av den väntade bränsleförbrukningen bokad till 564 dollar per ton. Om det senare visar sig vara en bra nivå eller inte lär vi veta först när 2016 är slut.

Att bränslepriset har stor effekt märks bland annat genom att Norwegian räknar med att vinsten ökar med 41 miljoner norska kronor när oljepriset går ned en procent.

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 8

Foto: Fredrik Persson/TT

Konsumentvarubolaget Electrolux kan tjäna på det lägre oljepriset, bland annat genom att det påverkar priset på plast.

Men som alla företag inriktade mot konsumentmarknaden gynnas Electrolux också av att ett lägre oljepris betyder att konsumenterna får mer pengar kvar i plånboken. Pengar som de kan lägga på ny spis eller kylskåp.

På börsen har det ändå varit dystert för Electrolux. Men det beror på att det planerade köpet av GE Appliances avbröts i början av december.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 8

Foto: Anders Wiklund/TT

Gruvbolaget Boliden är ned över 35 procent på börsen de senaste sex månaderna. Framförallt utvinner man zink och koppar.

I princip alla råvaror med koppling till Kina eller industriefterfrågan har inlett 2016 med ett brant prisfall. Boliden kan väga upp fallet i gruvverksamheten med stabilitet i smältverken, men analytiker räknar med att aktien blir kvar i börskylan ett bra tag till.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 8

Foto: Pi Frisk

Lundin Petroleum får storstryk i prisraset på olja. Att 20 dollar per fat nu diskuteras är allvarligt.

Men för en bransch som såg i princip hela 2015 försvinna i ett stort svart hål så handlar det fortfarande om att kapacitet måste minskas och läggas ned för att lönsamheten ska kunna vända upp. Men den resan har inte ens börjat.

Sett till att olja producerad på den arabiska halvön fortfarande är lönsam på de här prisnivåerna så innebär det att stålbadet väntar de producenter som har högre kostnader som Nordsjöoljan för nära 40 dollar fatet liksom skifferolja.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 8

Foto: Claudio Bresciani/TT

Stålbolaget SSAB har gått in i råvaruväggen när efterfrågan på stål fortsätter att sjunka. Men dubbelt jobbigt är bolagets stora skulder som nu fått skuldsättningen att krypa upp mot sju gånger resultatet, redan vid en skuldsättning på fyra gånger brukar bolag beräknas som tungt belånade.

Det spekuleras nu i att ägarna Industrivärden och finska staten kan tvingas skjuta till pengar. Ett stålbolag i pengaknipa blir dubbelfel på börsen och aktien har de senaste sex månaderna tappat nära 60 procent av sitt börsvärde.

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 8

Foto: Janerik Henriksson/TT

Underleverantörer till råvaruindustrin slipper inte undan. Det finns gott om dem på Stockholmsbörsen. ABB, Alfa Laval, Atlas Copco, Sandvik och Volvo får se stora kundsegment klappa ihop. Hur illa det blir väntar sig analytiker kunna skönja först senare i år.

Det enda som det finns en övertygelse om är att det fjärde kvartalet nog blir sämre än väntat, men årets första kvartal är ännu värre enligt de signaler som kommit från bolagen. Även bolag som SKF med kunders kunder i råvarusektorn lär få problem.

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 8

Foto: Robert Henriksson

Om det är någon tröst när den egna sparportföljen smälter ihop som en smörklick i en het stekpanna så finns de dom som förlorar miljarder i börsraset och i spåren av råvarukrisen. Industrivärden, Investor men även Ratos har tappat stora värden.

Liksom i bankkrisen kan det dessutom behövas nya pengar för att bolag i de mest utsatta positionerna och branscherna ska överleva.

För investmentbolagen Industrivärden, Investor och Ratos så kanske Investor klarar sig bäst. Men Industrivärdens stålbolag SSAB och verkstadsbolaget Sandvik kan bli ordentlig huvudvärk liksom Ratos norska oljerelaterade bolag Aibel.

Annons
X
Annons
X
X
X
X
Annons
X