Annons
X
Annons
X

Vilks bild publiceras i flera medier

Dagens efter beskedet om en mordkomplott mot konstnären Lars Vilks valde flera svenska tidningar att publicera hans uppmärksammade teckning av profeten Muhammed som rondellhund.

Av TT

Senaste nytt om Lars Vilks

När bilden trycktes i Nerikes Allehanda hösten 2007 ledde det till protester från flera länder och till att konstnären utsattes för hot av olika slag. På onsdagen publicerades teckningen i flera svenska tidningar.

Svenska Dagbladet valde på onsdagen att inte publicera bilden. SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson motiverar beslutet:

”SvD är starkt för yttrandefriheten och Lars Vilks och andras rätt att uttrycka sig. Liksom vi står för rätten att publicera andra utmanande eller provocerande bilder eller uppgifter.

Annons
X

Men det innebär inte att vi varje gång väljer att publicera dessa i SvD. När det gäller rondellhunden uppfattas bilden som djupt kränkande av många, liksom Vilks uppföljare judesuggan. Vi väljer bort bilderna och lägger istället kraft på nyhetsarbetet och en fördjupad analys.”

Bland de medier som har valt att publicera bilderna finns Expressen, Dagens Nyheter och Sydsvenskan.

”Expressen publicerar teckningen som ett ställningstagande för yttrandefriheten, också det som är kontroversiellt eller kritiserat måste ju få spridas”, skriver Expressens chefredaktör Thomas Mattson i tidningen.

I Efter tio i TV4 utvecklade han ställningstagandet.

– Vi måste vara tydliga med att yttrandefrihet inte bara är för journalister, den är absolut. Även konstnärer och andra omfattas av yttrandefriheten. Vi publicerar även bilden för att vi har ett uppdrag gentemot läsaren att informera och visa vad det handlar om, säger Mattson i programmet.

”Ett hot mot honom (Lars Vilks) är i förlängningen ett hot mot alla svenskar”, skriver Dagens Nyheter (DN) i en osignerad text på ledarplats.

DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz gästade också Efter tio, och är inne på samma spår som Mattson. Tidningen publicerar i dag bilden på nyhetsplats.

– DN har tidigare publicerat bilden som en manifestation på ledarsidan. Nu var situationen annorlunda, det var en nyhetshändelse och en extrem situation med en svensk konstnär som det uppdagades långt gångna mordplaner mot. Då hade det blivit märkligt att inte visa bilden för att förklara, sade Herlitz i programmet. -

Aftonbladet, som publicerade bilden på en kultursida 2007, väljer att inte visa teckningen på nytt, bland annat för att bilden enligt chefredaktör Jan Helin inte har något nyhetsvärde i dag.

”Att publicera samma bild nu skulle i stället bli en manifestation. Jag bedömer inte att en sådan manifestation skulle bidra med något konstruktivt”, skriver Helin.

Bilden visades även i SVT:s Kulturnyheterna på tisdagen.

Stockholm TT

Annons
Annons
X
Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X