Annons
X
Annons
X

Konkurrenten: ”Vi försöker inte ta kunder från Spotify”

De är kaxiga fransmän som har respekt för Spotify, men liten tro på Tidal. Deezer växer snabbt och med en nyfinansiering på nästan en miljard kronor siktar de på lyssnare som ännu inte strömmar musik.

– Vi är övertygade om att det finns plats för oss, säger Mathieu Molinero på Deezer.

Musiktjänsternas krig
Alex Esser och Mathieu Molinero på Deezer.

Alex Esser och Mathieu Molinero på Deezer. Foto: Anders Ahlgren

Blogmusik. Så hette den första versionen av Deezer, som utvecklades av den franske entreprenören Daniel Marhely i Paris 2006. Ett år senare stängdes sajten ner av SACEM, den franska motsvarigheten till Stim. Men den låg bara nere i några månader, och när den öppnade igen hade tjänsten bytt namn till Deezer.

Deezer växte snabbt i Frankrike, bland annat genom ett partnerskap med teleoperatören Orange. I dag har tjänsten sex miljoner betalande användare i drygt 180 länder. Ett av länderna med snabbast växande kundbas är Sverige. Enligt Deezers egna siffror handlar det om 28 procent fler betalande användare per månad och till sommaren väntas tjänsten ha 10 000 nya användare.

– Det är en väldigt mogen marknad nu så man behöver inte förklara strömning för svenskar. Spotify har ju funnits här en längre tid. Men det finns fortfarande mycket plats för mer tillväxt, säger Alex Esser, Norden-ansvarig på Deezer.

Annons
X

Vissa köper fortfarande cd-skivor.

Nya musikströmningstjänster har avlöst varandra i Sverige de senaste åren. Spotify var först ut, sedan kom Tidal och kort därefter Apple Music. Spotify dominerar fortfarande den svenska marknaden, men det är inte ett krig mot Spotify Deezer är ute efter, förklarar Mathieu Molinero, Deezers chef för affärsutveckling för Europa, Afrika och Mellanöstern.

– Vissa köper fortfarande cd-skivor. Vi försöker inte ta kunder från Spotify, vi försöker framförallt övertyga ”late adopters” i Sverige.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Spotify och Deezers historier liknar varandra, säger Mathieu Molinero. Båda startade ungefär samtidigt, båda växte snabbt i sina hemländer och båda hade partnerskap med en stor, föredetta statlig, operatör (i Spotifys fall Telia).

    Deezer började som en sajt, men har växt till att bli en app också. Foto: Deezer

    Expansionen som företaget nu gör sker med en nyfinansiering på 935 miljoner kronor från dess befintliga ägare, bland annat Access Industries och Orange. Vid rodret sitter sedan ett drygt år tillbaka MTG:s tidigare vd Hans-Holger Albrecht.

    Deezer har funnits i Sverige i två år, men trots att konkurrensen blivit tuffare sedan dess tror Alex Esser att utbudet av olika tjänster kommer att gynna konsumenterna.

    Konkurrens är bra.

    – Det handlar om mångfald, konkurrens är bra. Andra tjänster försöker positionera sig genom andra saker. Det ger mer frihet till konsumenterna att hitta den tjänst de gillar. Det finns inte en tjänst som har allt.

    Mathieu Molinero håller med.

    – För kunderna är det bra att ha valet. Att kunna titta runt, testa lite och säga att det här är det jag vill ha.

    Tidal släpptes med pompa och ståt för ett år sedan. Artister som Jay Z och Beyoncé pratade om att "ge tillbaka ett värde till musiken genom en tjänst som ägs av artisterna".

    Sedan dess har rubrikerna om Tidal mer handlat om turbulens inom företaget och sparkade chefer. Mathieu Molinero tror inte på Tidals affärsmodell, med dess avsaknad av en gratismodell och ett pris dubbelt så högt som marknadspriset.

    – Just nu är det ingen större succé. Exklusivitet (ett av Tidals knep, till exempel har Kanye West bara släppt sin senaste skiva på Tidal, reds anm) tror jag inte kommer finnas kvar så länge, för det är inte tillräckligt många som vill spela det spelet. Varken skivbolagen eller andra. Det kommer bara att förstöra.

    Men vissa mindre artister har kritiserat till exempel Spotify för att de inte tjänar tillräckligt med pengar på strömning. Är inte det ett problem?

    – Modellen har förändrats mycket. Direkta intäkter är förstås mycket mindre nu, än när du släppte en cd och sålde mycket första tre veckorna. Även för små indie-artister är det en smart investering att vara på så många strömningstjänster som möjligt. Det handlar om långsiktiga inkomster, säger Alex Esser.

    Deezer trycker på att deras katalog är större än konkurrenternas. 40 miljoner låtar till skillnad från Spotifys och Apple Musics 30 miljoner. Men många av konkurrenterna, som till exempel Spotify, har också börjat röra sig utanför ljudet.

    Nyligen släpptes videor till Spotify, med vissa tv-kanaler som innehållsgivare. Men det är en väg som Deezer inte tänker följa.

    – Vi har valt att inte gå in på video just nu. Kanske kommer vi att ha några musikvideor. Men vi vill vara starka inom audio, säger Mathieu Molinero.

    Alex Esser och Mathieu Molinero. Foto: Anders Ahlgren

    Håll dig uppdaterad med SvD Näringslivs nyhetsbrev:

    Anmäl dig här.

    kundservice.svd.se

    Alex Esser och Mathieu Molinero på Deezer.

    Foto: Anders Ahlgren Bild 1 av 3

    Deezer började som en sajt, men har växt till att bli en app också.

    Foto: Deezer Bild 2 av 3

    Alex Esser och Mathieu Molinero.

    Foto: Anders Ahlgren Bild 3 av 3
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X