Annons
X
Annons
X
Motor
Krönika

Jonas Fröberg: Verkligheten gör jovialiska bilchefer buttra

Utsläppsskandalerna i bilindustrin

Nästan inga biltillverkare vill visa kväveoxidutsläpp i ett scenario som liknar verkligheten. Samtidigt hjälper Sveriges miljöminister Europas billobby att vattna ur nya hårdare kväveoxidregler. Det kan vara så enkelt att biltillverkarna gjort för lite för sent för miljön.

Fiat-Chryslers vd Sergio Marchionne.

Fiat-Chryslers vd Sergio Marchionne. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Franska PSA, alltså Peugeot och Citroën, lät häromveckan testa vad flera av deras bilar drar i ett scenario så nära verkligheten som möjligt. Man lät göra det i samarbete med miljölobbyorganisationen Transport & Environment, baserad i Bryssel.

Resultatet: En Peugeot 308 1,6 HDI ska dra 0,32 liter per mil – och drog i testet 0,5 liter per mil. EU:s nuvarande körcykel är gravt missvisande och resultatet är därför faktiskt ungefär som väntat.

Det är i testets efterspel som allt börjar bli konstigt.

Annons
X

Reaktionerna har nämligen delat bilindustrin på ett märkligt sätt – och flera biltillverkare tar öppet avstånd från testet.

Som enkel lekman på åskådarplats undrar man nu: Varför vill inte alla testa och visa sig transparenta och fina? Jag frågade Fiat-Chryslers vd Sergio Marchionne på Genèvesalongen i början av mars om hans bolag också skulle testa sina bilar. Han blev då på allvar sur och bytte sitt vanliga jovialiska humör mot en butter motfråga: "Varför"?

Såväl Fiat som Volvo Cars och en rad andra bilmärken säger nu att de vill "invänta ett gemensamt regelverk".

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Och det är ju en förklaring. Här är en annan.

    Man har i PSA-testet ännu bara redovisat bränsleförbrukning. Våren 2017 ska även koldioxid- och kväveoxidutsläpp redovisas. Det är då det börjar brännas. Det var nämligen kväveoxidutsläpp som VW-skandalen handlade om.

    Förenklat har PSA valt en mer effektiv och dyrare rening av kväveoxid med så kallat SCR-system och en tank för additiv som omvandlar de skadliga kväveoxidpartiklarna till vattenånga och kväve.

    Vissa konkurrenter har denna teknik enbart på större bilar. Volvo, Fiat och Renault (som den senaste tiden fått hård kritik för att deras motorer släpper ut långt mer kväveoxid i verkligheten än i testbänk) har den inte alls. Det skulle kunna innebära att de kan få svårt att nå de nya Euro-6-kraven för dieselbilar: Där ska kväveoxidutsläpp tryckas ner från 180 gram/km till 80 gram år 2020. Och detta blir knivigt framförallt för att det ska nås i ett nytt mer verklighetsbaserat test som börjar gälla från nästa år (och kallas Real Driving Emissions, RDE,).

    Men bilindustrin har genom sin europeiska lobbyorganisation Acea har lyckats skjuta förslaget i sank.

    Kommissionen ville ha en övergångstid mellan 2017–2020 med 60 procents överskridande av reglerna – för att bilindustrin skulle få tid på sig att utveckla teknik. Men bilindustrin sköt genom sin europeiska lobbyorganisation Acea förslaget i sank genom att kräva att bilarna får släppa ut 150 procent mer än gränsvärdet - och denna urvattning som innebär att bilarna får släppa ut mer än gamla Euro 5 fick medhåll av Sveriges miljöminister Åsa Romson (MP).

    Miljöministern bor händelsevis i ett land där Volvobilar tillverkas. Volvobilar som ännu inte har den dyrare kväveoxidreningen. (Här är för nördarna: I dag använder Volvo EGR, Exhaust Gas Recirculation och LNT, Lean Nox Trap, i sina dieselbilar).

    Volvo har alltså satsat för lite och för sent på kväveoxidrening - och har nu städslat en ledande miljöpartist, som rakt mot sin ideologiska vilja städar upp efter dem.

    Till slut enades EU om att bilarna får släppa ut 110 procent mer fram till 2020 - och därefter 50 procent mer: Alltså ett rejält urvattnat förslag. men inte ett lika urvattnat som Åsa Romson drev.

    Är det nu bara jag som vill veta hur mycket kväveoxid Volvos, Renaults och Fiats bilar egentligen släpper ut – i verkligheten?

    Håll dig uppdaterad med SvD Näringslivs nyhetsbrev

    Anmäl dig här

    Annons
    Annons

    Fiat-Chryslers vd Sergio Marchionne.

    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X