Annons
X
Annons
X
Motor
Kommentar

Jonas Fröberg: ”Winterkorn kände till fusket i över ett år”

Utsläppsskandalerna i bilindustrin

Nya uppgifter i Bild am Sonnstag hävdar att Martin Winterkorn, Volkswagens förre vd, kände till avgasfusket i över ett år. Det reser frågor om nuvarande ledning som jobbade nära Winterkorn samma period.

Martin Winterkorn, Volkswagens förre vd, kan ha känt till avgasfusket i över ett år.

Martin Winterkorn, Volkswagens förre vd, kan ha känt till avgasfusket i över ett år. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Jag visste ingenting. Jag visste ingenting. Det var mantrat när Volkswagens förre vd Martin Winterkorn under stort buller och bång avgick den 23 september i fjol, fem dagar efter att dieselskandalen exploderade den 18 september.

Winterkorn som suttit som vd sedan 2007 försäkrade att han inget visste eller sett i sitt korta avskedsbrev, publicerat på Volkswagens hemsida den 23 september i fjol.

Men nu avslöjar den stora tyska tidningen Bild am Sonntag ett internt brev vars innehåll går rakt emot Winterkorns utsaga: Den förre vd:n ska ha vetat allt redan 2014.

Uppgifterna är sprängstoff – ur flera aspekter.

Annons
X

Bild am Sonntag har tagit del av ett internt brev ställt från en VW-anställd till Winterkorn i maj 2014, alltså ett år och fyra månader innan skandalen blev offentligt känd.

I brevet, daterat den 23 maj 2014, varnas Martin Winterkorn av sin anställde att det är starkt förhöjda kväveoxidvärden på dieselbilarna i USA och att myndigheterna ska leta efter fuskmjukvara i sina tester.

Den tyska tidningen citerar ur brevet:

"Några välunderbyggda förklaringar till de dramatiskt högre kväveoxidutsläppen (NOx-utsläppen) kan inte ges till myndigheterna."

Medarbetaren skriver vidare att det "är att förmoda att myndigheterna kommer att undersöka om Volkswagen implementerat motorstyrningsmjukvara som känner igen testsituationer – så kallad fuskmjukvara 'defeat device'."

Det vill säga: Det hela skandalen handlar om.

Det är sedan länge väldokumenterat att de amerikanska myndigheterna hade en dialog med Volkswagen i över ett år från maj 2014 för att få klarhet i de stora kväveoxidutsläppen, utan att få tillfredsställande svar.

Det var först på sensommaren 2015 när de amerikanska myndigheterna hotade med att inte godkänna 2016 års modeller som Volkswagen erkände.

Alltså över ett år senare.

Men det är inte de enda nya uppgifterna i söndagens Bild am Sonntag.

Tidningen hänvisar också till dokument som ska visa att en hög chef på Volkswagen den 5 augusti 2015 hade erkänt de höga avgasvärdena för CARB:s vicechef – och samtidigt ska man i Wolfsburg ha insett att det skulle kunna komma mycket kännbara böter och skadeanspråk.

Skandalen briserade först en och en halv månad senare när EPA den 18 september i fjol publicerade uppgifterna om fusket.

Det har också läckt andra uppgifter som publicerades den 22 januari i Süddeutsche Zeitung – att den manipulerade mjukvaran var "en öppen hemlighet" på den stora motorutvecklingsavdelningen.

Bara så att alla förstår: Winterkorn anklagas alltså nu i praktiken för att medvetet ha undanhållit uppgifterna i över ett år.

Det gör att strålkastarna riktas mot nuvarande chefsgarnityr. Både vd och ordförande har arbetat nära Winterkorn i bolagstoppen i över ett decennium – alltså hela den aktuella tiden för fusket.

Vad visste de?

Vd:n Mathias Müller har jobbat i bolaget i 40 år och följde den sparkade vd:n Martin Winterkorn som en skugga i sin karriär på de högsta posterna sedan slutet av 90-talet.

Den nye styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch var koncernens finansdirektör sedan 2003, och därmed medlem av koncernledningen hela den period som skandalen ska ha pågått.

Båda hävdar i sten inte de inte kände till fusket som fått bolaget att tappa aktievärde på runt 250 miljarder kronor.

Blotta tanken på att nuvarande vd och ordförande i detta läge på något sätt skulle kunna förknippas med avgasskandalen, och därmed på en sekund kunna skjutas iväg upp i rymden i samma katapultstol som Winterkorn, borde framkalla panikångestkänslor.

Hittills är alla uppgifter bara läckor. Men snart ska vi få veta mer i den stora externa utredning som ska vända på alla stenar. Den görs av juristfirman Jones Day – som dock ska inte ska rapportera till någon extern part utan till styrelsens inre krets – som styrs av ordförande Pötsch, vilket renderat en del kritik. En första delrapport ska komma vid Volkswagens årsmöte, som nu är framskjutet till maj.

Vi är idel öra.

För de nya läckta uppgifterna aktualiserar det skriande behovet av att få veta: Vem visste egentligen vad i Volkswagens topp? Först när vi får denna nakna och osminkade sanning som kan svida rejält kan Volkswagen på allvar börja jobba med att återfå förtroende.

Annons
Annons
X

Martin Winterkorn, Volkswagens förre vd, kan ha känt till avgasfusket i över ett år.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Annons
X
X
X
X
Annons
X