Annons
X
Annons
X
Digitalt
Kommentar

Erik Nilson: Vem har inte blivit arg av en tråkig selfie?

Är du arg, ledsen eller häpen över Facebooks nya reaktioner? Eller ser du också ett företag som desperat försöker fortsätta att vara relevant?

De nya reaktionsknapparna i Facebook.

De nya reaktionsknapparna i Facebook. Foto: Mary Altaffer/AP

I går skedde en av de största förändringarna inom sociala medier på länge. Den klassiska "lajken" har fått konkurrens.

Facebook introducerade fem nya sätt att reagera på ett inlägg. Förutom att gilla kan du nu också älska, skratta, vara häpen, ledsen och arg över att den där katten ramlade av matbordet och rakt ner i vattenskålen.

De fem nya reaktionerna som Facebook implementerat kommer att glädja en del. Till exempel reklamare.

Annons
X

– Det är som att andas frisk luft, det är en revolution, säger Chris Tuff, vd på den amerikanska reklambyrån 22squared till tekniksajten Wired.

Fler reaktioner gör det lättare för annonsörer att rikta sina Facebook-inlägg. Till exempel kan de hitta personer som reagerar med den ledsna gubben och försöka se vad de är missnöjda med.

Trots att de nya reaktionsknapparna bara har timmar på nacken har biltillverkaren Chevrolet redan hunnit pytsa ut en reklamfilm med beskedet att kunderna ska "älska" deras nya bil.

Behövs det nya reaktioner då? Ända sedan Facebooks genomslag i Sverige 2007 har det pratats vitt och brett om att det borde finnas en "ogilla-knapp", för de inlägg en inte vill gilla. Att hela fem nya reaktioner rullas ut framstår plötsligt som något helt nytt.

Sanningen är att Facebook framförallt behöver förnya sig. Unga väljer bort det 12-årsfirande sociala mediet för nyare tjänster som Snapchat och Instagram.

Men likväl kan det nu bli bråda dagar hos Facebooks konkurrenter. Twitter bytte sin ena reaktionsknapp från stjärna till hjärta. Den klassiska retweet-knappen finns kvar, men frågan är om inte Twitter kommer gå samma väg som Facebook och låta användarna reagera på fler sätt.

Snapchat har inte ens reaktionsknappar på samma sätt som Facebook. Men att åtminstone Instagram kommer att få fler reaktionsknappar känns som en självklarhet, eftersom de ägs av Facebook.

Och jag menar, ärligt talat, vem har inte blivit arg av en tråkig selfie?

De nya reaktionsknapparna i Facebook.

Foto: Mary Altaffer/AP Bild 1 av 1
Annons
X
X
X
X
Annons
X