Annons
X
Annons
X

Vem får hjälp i skolan?

”Man måste ge barn med neuropsykiatriska svårigheter en vettig miljö i skolan. Är det en för stor grupp, otydlig struktur, man byter lärare och man byter klassrum – då blir ett sådant barn -oroligt. Det är ett funktionshinder och man får inte bestraffa barnet genom att visa ut det ur klassrummet”, säger Anna Lundh, överläkare i barn- och ungdomspsykiatri.

”Man måste ge barn med neuropsykiatriska svårigheter en vettig miljö i skolan. Är det en för stor grupp, otydlig struktur, man byter lärare och man byter klassrum – då blir ett sådant barn -oroligt. Det är ett funktionshinder och man får inte bestraffa barnet genom att visa ut det ur klassrummet”, säger Anna Lundh, överläkare i barn- och ungdomspsykiatri. Foto: TOMAS ONEBORG

Barn som besökt sluten­vården eller den specialiserade öppenvården för autism­spektrum­störningar ­eller adhd, damp eller uppmärksamhetsstörningar med hyperaktivitet. Källa: Socialstyrelsens patientregister. Statistiken gäller hela Sverige. Samma barn kan åtekomma flera år.

Barn som besökt sluten­vården eller den specialiserade öppenvården för autism­spektrum­störningar ­eller adhd, damp eller uppmärksamhetsstörningar med hyperaktivitet. Källa: Socialstyrelsens patientregister. Statistiken gäller hela Sverige. Samma barn kan åtekomma flera år.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X