Annons
X
Annons
X
Klimathotet

Vd:arna vill se tuffare klimatregleringar

SEB:s Annika Falkengren, ABB:s Johan Söderström, Ericssons Hans Vestberg och Axfoods Anders Strålman rankas som några av landets mest klimatengagerade vd:ar. För SvD Näringsliv berättar de om sitt engagemang – och några kommer med kontroversiella klimatförslag.

Bild 1 av 4

"Vi jobbar på ett helt annat sätt"

Annika Falkenberg.

Annika Falkenberg. Foto: Lars Pehrson

SEB lyfts fram av både Fair Finance Guide och Nätverket för hållbart näringsliv, NMC, som ledande bland de svenska bankerna när det gäller klimatarbete. Men vd Annika Falkengren är samtidigt en något kontroversiell förebild i sammanhanget, då hon också har suttit i skandaldrabbade Volkswagens styrelse sedan 2011.

Men om man fokuserar på SEB:s klimatinsatser blir det uppenbart att Annika Falkengren är en av dem som visar vägen på klimatområdet. Till exempel inleder SEB inga nya affärer med företag som bryter kol och finansierar inte nya kolkraftverk.

– Vi jobbar själva på ett helt annat sätt idag när vi fattar kreditbeslut och gör löpande en översyn av vår kreditportfölj vad gäller CO2, säger Annika Falkengren till SvD Näringsliv.

Hon lyfter också fram bankens satsning på gröna obligationer, där sparare kan investera i projekt inom bland annat förnybar energi, klimatsmarta byggnader, avfallshantering och vattenrening. Finansieringsformen har blivit ett populärt sätt för företag och kommuner att ta in pengar till klimat- och miljösatsningar.

– Ingen kan blunda för att klimatfrågan är en av de stora globala utmaningarna. Här kan finansbranschen bidra, både vad gäller investeringar och finansiering.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 4

"Genomför grön skatteväxling"

Anders Strålman.

Anders Strålman. Foto: Janerik Henriksson/TT

Sätt lock på kyldiskarna. Låt dryckerna stå i rumstemperatur. Kör inga halvtomma lastbilarna. Lär chaufförer hur de ska köra miljövänligare. Sätt solpaneler på butikstaken.

När Axfoods vd Anders Strålman pratar klimatengagemang, blir det sällsynt konkret.

– Det måste vara konkret. Här hjälper inte snygga Powerpoint-bilder, det kan man ha när man presenterar vad man gör för styrelsen, säger han till SvD Näringsliv.

Enligt Anders Strålman råder det ingen tvekan om saken: om alla skulle vara lika engagerade i klimatfrågan som Axfood, skulle vi inte ha några som helst problem att klara de ambitiösa klimatmål som sattes i Paris-avtalet i december.

– Vi ligger redan långt före det. Om alla i hela världen hade gjort som vi gör hade vi klarat målen med lätthet.

Samtidigt är hållbarhetsarbetet lönsamt, påpekar Anders Strålman, något syns i bland annat energieffektiviseringen. Men visst, i bland kostar det också pengar – som när Axfood i ett tidigt stadium valde att sluta sälja rödlistad fisk.

– I början fick vi mycket klagomål från kunderna och förlorade i omsättning.

Varför gjorde ni det ändå?

– För att vi tror på det. Man måste tro på det.

Vad vill du se från Sveriges politiker?

– Man skulle kunna titta på att göra en grön skatteväxling och byta ut arbetsgivaravgiften mot en utsläppsavgift. Vi behöver få ner arbetslösheten och ibland måste politikerna våga göra något helt nytt.

Erbjudande: Prova SvD digital helt gratis i en månad

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 4

"Klimatarbete viktigt för alla företag"

Hans Vestberg.

Hans Vestberg. Foto: Jessica Gow/TT

Med hjälp av informations- och kommunikationsteknik kan de globala utsläppen minska med 10 gigaton koldioxid – mer än vad hela EU och USA släpper ut tillsammans. Och Ericsson vill visa vägen, berättar vd:n Hans Vestberg för SvD Näringsliv.

– Att ständigt arbeta för ökad hållbarhet är en grundläggande del av vår strategi. Det är, eller borde vara, en viktig del för alla företag, säger han.

Inom fem år ska Ericsson minska utsläppen per medarbetare med 30 procent. Totalt ska utsläppen bibehållas på 2011 års nivå, trots att företaget räknar med att växa både räknat i antal medarbetare och i försäljning.

Själv har Hans Vestberg engagerat sig i frågorna på global nivå, bland annat genom att sitta i styrelsen för UN Foundation och i UN Sustainable Development Solutions Network.

Hur påverkar Paris-avtalet Ericsson?

– Det är ett stort steg framåt. Det är första gången inte bara stater utan också företag har enats om ett mål och är ett viktigt steg i att verkligen agera i klimatfrågan, säger han, och fortsätter:

– Det är svårt att säga konkret vilken effekt avtalet har för oss. För oss är tydligt att informations- och kommunikationsteknik kan bidra till betydande och bestående klimatförbättringar. Allt från att minska resande och smartare transporter till smarta elmätare och minskad elförbrukning.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 4

"Frivillighet och regleringar behövs"

Johan Söderström, vd på ABB Sverige, tog emot hållbarhetspriset från Nätverket för Hållbart Näringsliv i oktober. Prisutdelare var kronprinsessan Victoria.

Johan Söderström, vd på ABB Sverige, tog emot hållbarhetspriset från Nätverket för Hållbart Näringsliv i oktober. Prisutdelare var kronprinsessan Victoria. Foto: Anders Wiklund/TT

För ABB är hållbarhet själva kärnverksamheten, menar bolagets Sverige-vd Johan Söderström – som förra året fick priset Hållbart ledarskap av Nätverket för Hållbart Näringsliv, NMC.

– Vi behöver inte göra till oss på det här området. Vi jobbar med energieffektivitet i motorer och drivutrustningar och har möjlighet att bidra till att världen sparar väldigt mycket energi, säger han till SvD Näringsliv.

ABB är också mycket aktivt inom den globala utbyggnaden av förnybar energi. Bolaget är till exempel inblandat i konstruktionen av en ny kraftledning mellan Norge och Tyskland, som skapar tillgång till norsk vattenkraft i det fortfarande kolkraftsberoende Tyskland. De har också vindkraftsparker och solkraftsparker över hela världen som kunder.

Men samtidigt har ABB fortfarande kunder som sysslar med fossil energi.

– Ja, vi levererar till oljeplattformar fortfarande, vi sticker inte under stol med det. Men även där är det energieffektiva lösningar som vi levererar, säger Johan Söderström.

Vad vill du se från svenska politiker för att omställningen ska gå snabbare?

– Alla vill att vi ska lyckas bättre inom transportsektorn. Vi har fina företag med Scania och Volvo, men har samtidigt ett relativt blygsamt användande av elbilar. Här är vi inte längst fram, tyvärr.

Behöver vi tuffare regleringar?

– Det är bättre med viljekultur än måste-kultur, men jag tror att bägge behövs. Om man tittar historiskt så har det inte gått åt rätt håll med enbart vilja.

Annons
X
X
X
X
Annons
X