Annons
X
Annons
X

Varnar för oseriösa elbolag: "Stoppa det här snabbt"

Hundratals anmälningar mot företag på elmarknaden har kommit in till svenska myndigheter sedan början av förra året.

"Det är viktigt att Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen kan stoppa det här snabbt", säger Bo Hesselgren, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå som nu går ut med en varning för oseriösa elhandelsföretag.

"Vi har haft ovanligt många anhöriga till äldre personer som har hört av sig till oss om konstiga fakturor", säger Bo Hesselgren, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå.

"Vi har haft ovanligt många anhöriga till äldre personer som har hört av sig till oss om konstiga fakturor", säger Bo Hesselgren, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Foto: Yvonne Åsell

Ångerregler som inte följs. Krav på förskottsbetalning, trots att det är olagligt. Påstådda avtal som dimper ned i brevlådan trots att man aldrig har godkänt att ingå dem. Det är bara några saker som tas upp i konsumenters klagomål på svenska elhandelsföretag.

Nu går både Energimarknadsinspektionen och Konsumenternas energimarknadsbyrå ut och varnar konsumenter för oseriösa elhandelsföretag.

Enligt Bo Hesselgren, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå, är det framför allt ett bolag som har föranlett att varningen utfärdas just nu, nämligen Svenska Elbolaget.

Annons
X

– Vi har haft ovanligt många anhöriga till äldre personer som har hört av sig till oss om konstiga fakturor. Det rör sig bland annat om kostnader som är onormala för elhandlare att kräva konsumenter på, säger Bo Hesselgren.

Han anser att det är extra graverande att klagomålen som nu kommer in till Konsumenternas energimarknadsbyrå till stor del rör äldre personer.

Enligt Bo Hesselgren är det anmärkningsvärt att ett och samma företag under bara några veckor drar på sig mer än ett dussin allvarliga klagomål från olika delar av landet.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det är viktigt att Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen kan stoppa det här snabbt, säger han.

    Sara Sundberg, avdelningschef på Konsumenträtt på Energimarknadsinspektionen, vill dock inte peka ut ett specifikt bolag.

    – Vi vill uppmärksamma konsumenter på fenomenen och vart man kan vända sig med klagomål.

    Energimarknadsinspektionen har bland annat möjlighet att öppna tillsyn och granska företag som tillämpar förskottsbetalning. Inget öppet ärende finns för tillfället mot Svenska Elbolaget.

    – Vi har fått in en handfull klagomål på Svenska Elbolaget. Så det är ingen lavinartad tillströmning av klagomål, men de har kommit in under en ganska kort tid. Fortsätter det och klagomålen rör vårt tillsynsområde är det en möjlighet att vi går vidare med tillsyn, säger Sara Sundberg.

    Uppgifterna om att Konsumenternas energimarknadsbyrå varnar för oseriösa elhandelsbolag på grund av klagomål på Svenska Elbolaget förvånar Erik Nilsson, som arbetar med kvalitetskontroll på Svenska Elbolaget.

    Vi välkomnar en granskning om vårt bolag.

    – Att vi statistiskt sett har 1 av 1000 kunder som vänder sig till myndigheten om hjälp ser vi väldigt allvarligt på. Vi har nolltolerans på missnöjda kunder. Vi menar att en stor del av anmälningar kommer på uppmaning från bland annat konkurrenter, meddelar han via företagets mejl för presskontakter.

    Han menar att bolaget aldrig tar ut fakturaavgift, förskottsfakturerar eller använder oseriösa försäljningsmetoder:

    – Vi välkomnar en granskning om vårt bolag. Det kommer bara bevisa att vi inte har gjort fel och kommer få inspektionen att backa och konkurrenter att riva sig i håret.

    Totalt kommer det in cirka 1 500 frågor och klagomål till Energimarknadsinspektionen varje år. Samtidigt tar Konsumentverket emot hundratals anmälningar. Sedan början av förra året har totalt har 304 anmälningar som rör elmarknaden kommit in till Konsumentverket, varav 57 anmälningar i år.

    – Många anmälningar som vi får in är kopplade till telefonförsäljning på något sätt. Konsumenter säger att de blir uppringda trots att de är nixade eller att de inte ingick något avtal men ändå har fått ett avtal skickat till sig med posten, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.

    Ett nytt lagförslag om förstärkt konsumentskydd vid telefonförsäljningen har nyligen varit ute på remiss. Det föreslår bland annat att ett skriftlighetskrav införs vid telefonförsäljning till konsumenter. Såväl Energimarknadsinspektionen, Konsumenternas energimarknadsbyrå och Konsumentverket ger tummen upp.

    – Det skulle ge konsumenter möjlighet att i lugn och ro granska erbjudanden som man har fått via telefon för att sedan tacka ja om man verkligen tycker att det är ett bra erbjudande, säger Emelie Neidre.

    Annons

    "Vi har haft ovanligt många anhöriga till äldre personer som har hört av sig till oss om konstiga fakturor", säger Bo Hesselgren, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå.

    Foto: Yvonne Åsell Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X